חדשות

ה-FDA נלחם בסרטן העור: יאסור שימוש במיטות שיזוף מתחת לגיל 18

הארגון גם הודיע כי יחייב מכונים לדרוש מלקוחות חדשים לחתום על הצהרת מודעות לסיכון לנזקים ולהגברת הסיכון לסרטן עור; לדברי רופא בכיר, מי שפוקד מכוני שיזוף נמצא בסיכון גבוה ב-59% למלנומה

מיטות שיזוף (צילום: אילוסטרציה)
מיטות שיזוף (צילום: אילוסטרציה)

ה-FDA פירסם בסוף השבוע הגבלות בנוגע לשימוש במיטות שיזוף, לאחר שאזהרות שפירסם בשנים האחרונות על הסיכונים לסרטן עור כתוצאה משימוש במתקנים אלה לא הפחיתו את ממדי התופעה. עתה ממליץ ה-FDA לא לאפשר את השימוש במיטות השיזוף מתחת לגיל 18, וכן לחייב את יצרני מיטות השיזוף להתקין בהן מערכות בטיחות.

על-פי הצעת ה-FDA, שעומדת כעת לעיון הציבור ולהגשת תגובות, כל אדם שיבקש לעבור לראשונה בחייו טיפול במיטות שיזוף יידרש לחתום על מסמך שמצהיר כי הוא מודע לסיכונים הכרוכים בכך. המסמך יחייב את מפעיל מיטת השיזוף להסביר ללקוח את הסיכונים הכרוכים כתוצאה מחשיפת הגוף לתאורה המחקה את אור השמש. יתר על כן: יהיה צורך לחזור ולחתום על מסמך כזה מדי ששה חודשים. על-פי המקובל בארה"ב, ה-FDA מבקש את תגובת הציבור למשך 90 הימים הבאים (החל ממחר, ה-21 בדצמבר).

לפי הנתונים בארה"ב, מדי שנה נרשמים כ-3,000 ביקורים בחדרי מיון ורפואה דחופה שיש להם קשר ישיר לשיזוף במכוני שיזוף

מכוני השיזוף נמצאים בפריחה ברחבי ארה"ב, למרות אזהרות קודמות בדבר הסיכון שבשימוש במיטות שיזוף. כעת, על-פי הוראות ה-FDA, הם יחויבו לפרסם בכל מקום בתחומם אזהרות ברורות בדבר הסיכון הכרוך בשימוש במיטות שיזוף. כמו כן, יהיה צורך להתקין בכל מיטה מתג חירום לכיבוי. יהיה גם צורך להגביל את כמות האור שכל מתקן פולט, במיוחד באזור העיניים, ותהיה חובה להשתמש במגן-עיניים, לאחר שהתברר, כי בלא מעט מכוני שיזוף אין הקפדה על שימוש במגני-עיניים בעת השיזוף.

כן קובעות ההוראות המוצעות לאסור שימוש בציוד או בחלקי ציוד ללא תווית-תקן, או להוסיף נורות בעוצמת אור גדולה יותר למתקן קיים.

ביולי האחרון פירסם "הרופא הראשי" בממשל ארה"ב (Surgeon General) "קול קורא" למניעת סרטן עור. המסמך כלל שורת צעדים להפחתת מספר המשתמשים בגיל הנעורים במכוני שיזוף. לגורמי בריאות הציבור בארה"ב התברר, כי 1.6 מיליון בני אדם, בעיקר נערות ונשים צעירות, מגיעים מדי שנה למכוני שיזוף.

לפי הנתונים, מדי שנה נרשמים כ-3,000 ביקורים בחדרי מיון ורפואה דחופה שיש להם קשר ישיר לשיזוף במכוני שיזוף. ברחבי ארה"ב פועלים כיום למעלה מ-18 אלף מכונים ייעודיים שכאלו, ובעוד 20 אלף מכוני יופי אחרים מפעילים מיטות שיזוף.

ה-FDA שואף, באמצעות ההגבלות שעליהן הוא ממליץ, לסייע לנשים צעירות מעל גיל 18 "לקבל החלטות מושכלות, מבוססות על מידע אמין ומלא", אם הן אכן רוצות להמשיך ולקבל את טיפולי השיזוף האופנתיים.

ד"ר מארק לבוול (Lebwohl), נשיא האקדמיה האמריקאית לרפואת עור הגיב למהלך, ואמר כי "יש לשבח את ה-FDA על ההחלטה בנושא הזה". הוא כינה אותה: "צעד מונומנטלי לשם הגנה על בריאות הציבור". הוא הדגיש, כי אלו שנחשפו לקרינת על-סגול במתקני השיזוף המופעלים במכונים השונים, נמצאים בסיכון גבוה ב-59% מאחרים לפתח מלנומה.

"הטלת הגבלות על צעירים וצעירות בנוגע לגישה למכוני שיזוף, בשימוש במיטות השיזוף והדרכתם בדבר הסיכונים הכרוכים באופנה הזאת – הם צעדים קריטיים למניעת סרטן עור", כתב ד"ר לבוול בהודעה שפירסמה האקדמיה לדרמטולוגיה. "כרופאי עור שמאבחנים ומטפלים בסרטני עור, אנחנו מחויבים להפחתת התחלואה והמקרים החדשים של חולי מלנומה לשם הצלת חיים. לפיכך אנחנו מעודדים את ה-FDA להשלים את החוקים שיגבילו את השימוש במיטות שיזוף. יהיה בכך בגדר ניצחון היסטורי במאבק הלאומי לחיסול סרטן העור".

גם הארגונים האמריקאים השונים למלחמה בסרטן פירסמו הודעות תמיכה במהלך שיזם ה-FDA. במיוחד צוין בהודעת הגופים הללו "הצורך לחנך את הדור הצעיר להכיר ולהיות מודע לכך, שמתקני השיזוף אינם בטיחותיים".

להודעת ה-FDA לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  ארה"ב,  FDA,  סרטן עור,  מיטות שיזוף,  הגבלות,  מלנומה
תגובות