חדשות

בחודש האחרון: 11 מקרים חדשים של אבעבועות הקוף בישראל

ד"ר דוד ששה, מומחה למחלות זיהומיות ולמחלות מין מ"מאוחדת": "נתוני משרד הבריאות הם בתת הערכה - רבים לא נבדקים ובפועל התחלואה משמעותית יותר. נדרשת הסברה לאוכלוסיית הסיכון"

פריחה שלפוחיתית, אבעבועות הקוף. צילום: שאטרסטוק

עלייה במספר מקרי הדבקה באבעבועות הקוף בישראל. בחודש ינואר אובחנו 11 מקרים, באוקטובר ובנובמבר אובחנו מקרה אחד בלבד בכל חודש, ובדצמבר ארבעה מקרים. על כך מדווח אדיר ינקו הבוקר (ה') ב-ynet.

על פי נתוני התחלואה העדכניים של משרד הבריאות, חלק ניכר מהמאובחנים עם המחלה הם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים.

אולם, על אף העלייה במספר הנדבקים בנגיף, משרד הבריאות טרם החל לקדם מהלכי הסברה לעידוד התחסנות בקרב אוכלוסיות הסיכון. החיסון נגד הנגיף זמין לציבור בקופות החולים בשתי מנות. כפי שדיווחנו בדוקטורס אונלי, בין החולים יש גם כאלה שחוסנו פעמיים בשנת 2022 והמקרים של החולים שאובחנו בארץ הם קלים.

ד"ר דוד ששה, מנהל תחום מחלות זיהומיות ב"מאוחדת" ומומחה למחלות מין, מצוטט בדיווח: "אנחנו רואים עלייה במספר המקרים לאחר כמה חודשים שקטים שבהם ראינו מקרים בודדים. נתוני משרד הבריאות הם לדעתי בתת הערכה משום שאנשים רבים לא הולכים להיבדק, כך שבפועל התחלואה היא יותר משמעותית. אנחנו לא מאבחנים מספיק. משיחות שלי עם רופאי להט"ב בחו"ל, זה לא ייחודי לישראל. החיסון מגן מפני מחלה קשה אך לא באופן מוחלט מפני הדבקה".

ד"ר ששה התלונן על העדר פעילות הסברתית "כל עוד משרד הבריאות לא יוצא עם מידע בצורה מסודרת ומפיץ אותו בקרב גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, אנשים לא יידעו על העלייה בתחלואה. התחושה היא שזה נגמר וזה לא נכון. חייבים לעשות משהו".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות עוקב כל העת אחרי נתוני התחלואה באבעבועות הקוף. עם תחילת שנת 2024 וקבלת התקציב לשנה זו, חטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות מקדמת פעולות במטרה להמשיך ולקיים הסברה ייעודית לאוכלוסיות הסיכון לתחלואה באבעבועות הקוף בדומה לנעשה בשנה שעברה".

בעדכון האחרון של ארגון הבריאות בשבוע שעבר, בנוגע לנגיף אורתופוקס הגורם למחלה, צוין כי בעוד שהאבעבועות השחורות הושמדו בשנת 1980, מחלת אבעבועות הקוף ממשיכה להופיע במדינות מרכז ומערב אפריקה. מאז מאי 2022 דווחו מקרים גם ממדינות מחוץ לאזור אפריקה שבהן המחלה לא היתה בעבר.

המחלה מועברת מבעלי חיים לבני אדם. עדויות לזיהום בנגיף אבעבועות הקוף נמצאו בבעלי חיים כולל סנאים, מינים שונים של קופים ואחרים. עוד נכתב כי המחלה יכולה להתפשט גם מבני אדם באמצעות מגע עם נוזלי גוף, נגעים על העור או על משטחי רירית פנימיים, כגון בפה או בגרון, טיפות נשימה וחפצים מזוהמים.

נושאים קשורים:  אבעבועות הקוף,  חדשות,  ד"ר דוד ששה,  מחלות מין,  משרד הבריאות,  הסברה,  חיסונים
תגובות
אנונימי/ת
02.02.2024, 09:12

דר' ששה הוא במעלת צדיק