מחקרים

כיצד לקטובציליים מסויימים יכולים לעכב התפתחות גידולים במעיים?

נמצא כי הימצאות של Lactobacillus gallinarum במעי מקושרת לירידה בשגשוג תאי גידול ובעליה במוות של תאי גידול, הודות לאינדול-3-חומצה-לקטיט שהם מייצרים

03.10.2022, 15:31

בעזרת ריצוף מטה-גנומי מקביל מסוג shotgun, החוקרים זיהו כי במטופלים עם סרטן המעי הגס והחלחולת (Colorectal Cancer - CRC) יש ירידה משמעותית באוכלוסיית החיידקים מזן Lactobacillus gallinarum בצואה. במחקר זה החוקרים ביקשו לקבוע את הפוטנציאל נוגד הסרטן של חיידקים מסוג L. gallinarum בתהליך היווצרות סרטן מעי גס וחלחולת.

על מנת לבחון את הפעילות של L. gallinarum כנגד התפתחות גידולים, החוקרים בחנו מודלים של CRC במכרסמים. שורות תאים ואברונים שהופקו מתאים של נבדקים אנושיים עם CRC נזרעו יחד עם supernatant של L. gallinarum או Escherichia coli MG1655 בתרבית, על מנת לבחון שגשוג תאי, מוות תאי מתוכנן ופיזור מחזור תאי. מיקרוביום של המעי נבחן בעזרת ריצוף DNA ריבוזומלי של מרכיב 16S. זיהוי ייצור מולקולות נוגדות גידול המיוצרות על ידי חיידקי L. gallinarum נעשה בעזרת כרומטוגרפיה נוזלית – ספקטרומטר מסה (Liquid Chromatography - Mass Spectrometry - LC-MS/MS) וספקטרומטריית מסה מוכוונת.

תוצאות המחקר הדגימו כי L. gallinarum הפחית באופן מובהק את גודל ומספר גידולי המעיים, בהשוואה לחיידקים מסוג E. coli MG1655 וסליין עם בופר של זרחן במודלים של מכרסמים עם CRC משני המינים. אפיון המיקרוביום של הצואה גילה העשרה של פרוביוטיקה ודלדול אוכלוסיות חיידקים פתולוגיות בעכברים שטופלו עם L. gallinarum. זריעה משותפת של תאי CRC ו-supernatant חיידקים מסוג L. gallinarum בתרבית (5%, 10% ו-20%) גרם לדיכוי תלוי ריכוז בשגשוג התאים. בנוסף נצפה כי היווצרות מושבות של L. gallinarum עודדה, באופן משמעותי, מוות תאי מתוכנן של תאי CRC ואברונים של CRC, אך לא של תאי אפיתל מעי תקינים. בנוסף נמצא כי supernatant מתרבית של L. gallinarum בקוטר קטן מ-3 קילודלטון גרם לדיכוי בשגשוג של תאי CRC. בעזרת LC-MS/MS החוקרים זיהו העשרה של indole-3-lactic acidי(ILA) ב-supernatant של תרביות L. gallinarum ובמערכת העיכול של עכברים שטופלו עם L. gallinarum.יILA הציג פעילות נוגדת גדילה של CRC במבדקים in vitro ועיכוב היווצרות גידולים במעי במבדקים in vivo.

מסקנת החוקרים הייתה כי המצאות של חיידקים מסוג L. gallinarum מגנה מפני היווצרות גידולים במעיים על ידי ייצור מטבוליטים מגנים שיכולות להשרות מוות תאי מתוכנן של תאי CRC.

מקור:

Sugimura N, et al. (2022) “Lactobacillus gallinarum modulates the gut microbiota and produces anti-cancer metabolites to protect against colorectal tumourigenesis.” Gut, October 2022. Vol. 71, Issue 10, p. 2011-2021. dx.doi.org/10.1136/gutjnl-2020-323951

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן המעי הגס והחלחולת,  לקטובצילוס,  חיידקי מעי
תגובות