מחקרים

קינאזות קטלניות סינתטיות בקרצינומת תאי קשקש עם מוטציה ב-Ras/p53

ממחקר שנעשה על שורות תאים של קרצינומת תאי קשקש עם מוטציית Ras עולים מספר יעדים טיפוליים פוטנציאליים חדשים, ביניהם Nek4 kinase

19.06.2022, 17:21
קרצינומת תאי קשקש (אילוסטרציה)

במחלת הסרטן לעיתים קרובות ישנה מוטציה משותפת באונקוגן Ras ובגן מדכא הסרטן p53, ומוטציות בגנים אלו יכולות להוביל ליצירת מצב ממאיר יותר בתא. במחקר אשר ממצאיו פורסמו בכתב העת 'Oncogene', מטרת החוקרים הייתה לגלות יעדים חדשים הניתנים לטיפול תרופתי במצבי סרטן עם מוטציות משותפות ב-Ras וב-p53.

לצורך כך, החוקרים ערכו סקר פנוטיפי לטיפולים אונקולוגיים ו-siRNA ממוקד קינום באמצעות שורות תאים של קרצינומת תאי קשקש (SCC) הנושאות מוטציה סינרגטית ב-Ras, עם מוטציה נוספת במסלולי גנים נבחרים של p53. שורות התאים הללו הופקו מ-SCC של עכברי שארים (inbred mice) אשר טופלו עם קרצינוגן, ונשאו מחיקות או מוטציות בקו הנבט (germline) ב-Trp53,יp19Arf,יAtm או Prkdc.

באמצעות סקירת ה ה-siRNA והפנוטיפ לטיפולים האונקולוגיים נמצא כי  ה-phosphoinositol kinases, receptor tyrosine kinases,יMAP kinases, מחזור התא והגנים מגיבי הנזק ב-DNA מהווים יעד טיפולי אפשרי ב-SCC. הבדלים בפרופילי קינום פונקציונליים בין שורות תאים מוטנטיות של Ras משקפים חדירה לא מלאה של קינאזות קטלניות סינתטיות של Ras. כמו כן, הבדלים אלה מצביעים על כך שמוטציות משותפות מובילות לחיווט מחדש של מסלולי ההישרדות בגידולים מוטנטיים של Ras.

לסיכום, מחקר זה מתאר את התמונה הקינומית הפונקציונלית של קרצינומת תאי קשקש עם השרייה כימית של מוטציה ב-Ras/p53 הן במצב הבסיסי, ללא הפרעה, והן לאחר נזק ל-DNA. התוצאות המחקר הובילו לאיתורם של ליעדים טיפוליים חדשים, כולל Nek4 kinase.

מקור:

Moser R, Gurley KE, Nikolova O, et al. Synthetic lethal kinases in Ras/p53 mutant squamous cell carcinoma. Oncogene 2022 [Internet] 2022;1–15

נושאים קשורים:  מחקרים,  חלבונים אונקוגניים,  גנים מדכאי סרטן,  קרצינומה של תאי קשקש
תגובות