מחקרים

חדירה לכלים לימפטיים מהווה סמן פרוגנוסטי בחולי סרטן ריאות

ייתכן וחולים עם חדירה לכלי לימפה צריכים "שדרוג" של stage הגידול ומתן טיפול אדג'ובנטי לאחר לובקטומיה

02.06.2022, 14:55
מראה מיקרוסקופי של בלוטת לימפה (אילוסטרציה)
מראה מיקרוסקופי של בלוטת לימפה (אילוסטרציה)

סרטן ריאות הינו סרטן נפוץ אשר מוביל לשיעורים גבוהים של תמותה ברחבי העולם. התוצאים של המטופלים מושפעים מגורמים רבים ובכלל זה גודל הגידול, מעורבות בלוטות לימפה ופיזור גרורתי בזמן האבחנה. עם זאת, הערך הפרוגנוסטי של חדירת הגידול לכלי לימפה וכלי דם לא נבדק דיו.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Cancers, חוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי חדירה לכלי דם ולימפה כסמנים פרוגנוסטיים עצמאיים ב-160 מטופלים שעברו לובקטומיית VATS בגין non small cell lung cancerי(NSCLC) בין השנים 2014 ל-2019.

תוצאות המחקר הדגימו כי חדירה לכלי לימפה הייתה קשורה באופן מובהק לשלב UICC של הגידול, מעורבןת בלוטות לימפה, העדר התמיינות של תאי הגידול, חדירה לכלי דם והשנות מחלה. חדירה לכלי דם נקשרה לרוב לתוצאים שלילים יותר אך לא הגיעה למובהקות סטטיסטית. לעומת זאת, חדירה לכלי לימפה הייתה גורם פרוגנוסטי לשני הסוגים ההיסטולוגים של הגידול - אדנוקרצינומה וקרצינומה של תאי קשקש. לאחר תקנון במודל רב משתני רק חדירה לכלי דם נותרו גורם פרוגנוסטי עצמאי (p=0.018).

תוצאות מחקר זה מדגימות כי בכפוף לביצוע מחקרים פרוספקטיביים, מעורבות כלי לימפה יכולה להיות גורם המעלה את Stage הגידול בגידולי ריאות נתיחים ובמיוחד בשלב מוקדם של המחלה. יש צורך להתחשב במעורבות כלי לימפה בעת החלטה על טיפול אדג'ובנטי לאחר כריתה ניתוחית.

מקור:

Cancers 202214(8), 1893;
https://doi.org/10.3390/cancers14081893,

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן ריאות,  לימפה,  כלי דם,  פרוגנוזה,  חדירות כלי דם
תגובות