• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
מחקרים

מהם הסימנים לחולשה חיסונית בחולים עם שחמת הכבד?

נמצא כי תאי T מדכאים, מסוג CD4+HLA-G+CTLA-4+IL-35+ מעורבים בתהליכים של חולשה חיסונית במטופלים עם שחמת כבד חדה ולא מפוצה

26.05.2022, 12:47

זיהוי מרכיבים של חולשה חיסונית, שמהווה סימן מובהק לכשל כבדי כרוני, הינו הכרחי עבור ההבנה של סיבוכים של שחמת הכבד. מספר תאי T מסוג CD4+ מדכאים הוכחו כמעכבים משמעותיים של הפעלה חיסונית מערכתית. במחקר זה החוקרים הוכיחו את הימצאות וויסות ומנגנון הפעילות של תאי T מסוג CD4+ מדכאים המבטאים HLA-G במטופלים עם שחמת כבד חריפה לא מפוצה.

החוקרים השתמשו בציטומטריית זרימה על מנת לקבוע את השיעור והאימונופנוטיפ של תאי T מסוג CD4+HLA-G+ מדם פריפרי של 20 נבדקים בריאים עבור קבוצת מקרי ביקורת (Healthy Controls - HC) ו-98 נבדקים עם שחמת כבד (28 עם שחמת יציבה - Stable Cirrhosis [SC],י20 עם שחמת כרונית לא מפוצה - Chronic Decompensated [CD] ו-50 עם שחמת חדה לא מפוצה - Acute Decompensated [AD]). חתימות תפקוד ושעתוק של תאי CD4+HLA-G+ רובדו בעזרת מבדקי דיכוי וטכנולוגיית NanoString בהתאמה. תפקידו של הציטוקין האימונוסופרסיבי IL-35 בהשראת אוכלוסיית תאים אלו נבחנה בעזרת ניסויי in vitro blockade. אימונוהיסטוכימיה ודגימות של תאי קופפר (Kupffer Cells - KC) אנושיים ראשוניים בוצעו על מנת להעריך את מקור ה-IL-35. החוקרים בחנו את האפשרות של דיכוי תאי T בתיווך HLA-G, בעזרת נוגדנים מנטרלים, בהתמקדות במסלולי עיכוב משותפים.

תוצאות המחקר הדגימו כי מטופלים עם AD נבדלים בכך שאצלם יש עלייה משמעותית באוכלוסיית תאי CD4+HLA-G+CTLA-4+IL-35+ בבדיקה אימונוהיסטוכימית, המקושרת לחומרת המחלה, המהלך הקליני של AD, סיבוכים זיהומיים ותוצאים עגומים. ניתוח שעתוקי שלל את האפשרות כי מדובר בתאי T רגולטוריים המופקים בתימוס. ניתוח אימונוהיסטוכימי ודגימות in vitro הדגימו כי KC מהווים מקור פורה ל-IL-35 אשר יכולים להשרות המצאות פנוטיפ HLA-G+. אלה מפעילים תגובת תאי T מתווכת CTL-4י(Cytotoxic T Lymphocyte Antigen-4) לקויה ובמקביל גם דיכוי מתווך HLA-G של ציטוקינים המקושרים ל-Th-17י(T Helper 17).

מסקנת החוקרים הייתה כי ישנה אוכלוסיית תאי T מדכאים שמונעת על ידי ציטוקינים המופקים בפריפריה אשר תורמים, ככל הנראה, לחולשה חיסונית של חולים עם AD.

מקור:

Khamri W, et al. (2022) “Suppressor CD4+ T cells expressing HLA-G are expanded in the peripheral blood from patients with acute decompensation of cirrhosis.” Gut, June 2022. Vol. 71, Issue 6, p. 1192-1202. dx.doi.org/10.1136/gutjnl-2021-324071

נושאים קשורים:  מחקרים,  שחמת הכבד,  תאי T,  HLA,  ציטוקינים,  פעילות חיסונית
תגובות