מחקרים

ריכוזי ויטמין D בדם של מטופלים עם פסוריאזיס וולגריס

לא נמצא הבדל מובהק ברמות ויטמין D בין מטופלים עם פסוריאזיס לביקורות

נטילת ויטמין D (אילוסטרציה)
נטילת ויטמין D (אילוסטרציה)

פסוריאזיס היא מחלה דלקתית סיסטמית וכרונית אשר פוגעת בעיקר בעור. ישנם גורמים רבים המשפיעים על תוצאי המחלה וחומרתה, וביניהם רמות ויטמין D בסרום אשר יכולות להיות חשובות בפתוגנזה של המחלה ובאסטרטגיות הטיפוליות בה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לנתח את רמות ויטמין D בסרום של מטופלים עם פסוריאזיס בהשוואה לביקורות בריאות, זאת בנוסף למרקרים דלקתיים וחומרת מחלה.

המחקר כלל מטופלים עם פסוריאזיס אשר יצרו קבוצה של מקרים, בעוד שהביקורות הורכבו מפרטים בריאים. המאפיינים אותם בחנו החוקרים כללו מידע דמוגרפי, מדד ה-BMI, חומרת מלה, רמות ויטמין D בדם, סמנים דלקתיים ורמות ה-PTH.

במחקר השתתפו 112 מטופלים, בהם 60 מקרים ו-52 ביקורות, כאשר הגיל הממוצע היה 49. תוצאות המחקר הראו כי רמת הפעילות הגופנית הייתה נמוכה יותר, בעוד שמשקל הגוף ומדד ה-BMI היו גבוהים יותר בקבוצת המטופלים עם פסוריאזיס בהשוואה לביקורות. עוד נמצא מתאם שלילי בין ה-BMI של מטופלים עם רמות ויטמין D בדם, וזאת בדומה למתאם שלילי עם ערכי חלבון מגיב C בקבוצת הביקורת ורמות PTH בקבוצת המקרים. כמו כן, לא נמצא הבדל משמעותי בצריכת ניקוטין ואלכוהול, חשיפה לשמש או רמות ויטמין D בשתי הקבוצות.

במחקר זה גם קבוצת המקרים וגם קבוצת הביקורות התייצגו עם ערכי ויטמין D בטווח החסר. עוד נמצא כי עונות השנה ומדד ה-BMI השפיעו על רמות ויטמין D בדם. לבסוף, נמצא כי רמות ויטמין D התפלגו באופן שווה בין הקבוצות ללא השפעה של חומרת המחלה על ערכים אלו.

מקור:

Muzevic M. et al. Journal of Applied Health Sciences (2022). https://doi.org/10.24141/1/8/1/4

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסוריאזיס,  ויטמין D,  חלבון מגיב-C,  BMI מדד מסת הגוף
תגובות