חדשות

מגמת עלייה בנדבקים ב-HIV בגברים המקיימים יחסי מין עם גברים

סקר חדש בקרב הקהילה הלהט"בית מגלה: מעל מחצית מהנשאלים אינם עושים שימוש ב-PrEP | בשנתיים האחרונות חלה גם עלייה בשיעור ההדבקה במחלות מין אחרות כעגבת, זיבה וכלמידיה

תרופת PrEP, המיועדת kטיפול מונע להידבקות ב-HIV (צילום: אילוסטרציה)

השנה מציינים בעולם 40 שנה לגילוי נגיף האיידס וגם ארבע שנים לכניסת הטיפול המונע PrEP, כאשר היום (ג') חל יום האיידס הבינלאומי המצוין גם בישראל. נתונים חדשים שנאספו על ידי החברה לרפואת הלהט"ב והחברה לרפואת האיידס בישראל מצביעים על עלייה בשיעור הנדבקים ב-HIV בקרב גברים בישראל המקיימים יחסי מין עם גברים - קבוצת הסיכון העיקרית להדבקה ב-HIV.

הנתונים העולמיים התפרסמו כבר ביוני ב-The Lancet ועל פי הנתונים מישראל המתייחסים לשנים 2020-2018 ומבוססים על סקר בקרב 505 נשאלים מהקהילה בארץ: 34% מהנשאלים משתמשים ב-PrEP אולם מהם 18% לא באופן יומיומי. 66% השיבו שאינם נוטלים את התכשיר וגם אינם עושים שימוש קבוע בקונדום.

55% מהנשאלים שאינם עושים שימוש ב-PrEP, דיווחו כי הופעל עליהם לחץ לקיים יחסי מין ללא קונדום. 45% שעושים שימוש ב-PrEP דיווחו כי הפעילו לחץ על פרטנרים לקיים יחסי מין ללא קונדום. 21%  דיווחו כי קרה להם בעבר ששותפם ליחסי המין הוריד את הקונדום בניגוד לרצונם.

עוד עולה מהנתונים שנאספו כי לצד העלייה בהדבקה ב-HIV, חלה בשנתיים האחרונות עלייה בשיעור ההדבקה במחלות מין אחרות בקהילה, בין השאר בעגבת, זיבה וכלמידיה. באחרונה שונו הפרוטוקולים הקליניים לטיפול במחלות אלו עקב החשש מפני פיתוח עמידות חיידקים שונים לטיפול האנטיביוטי.

80% מהנשאלים בסקר דיווחו כי הם מבצעים בדיקות קבועות  לגילוי מוקדם של מחלות מין ו-62% דיווחו כי נדבקו בעבר במחלת מין. רק 40% מהם הקפידו ליידע על כך את כל הפרטנרים המיניים שלהם ו-19% דיווחו כי לא עדכנו אף אחד. נתונים אלה מעידים במיוחד על הקושי לעצור את שרשרת ההדבקה.

נוכח נתונים אלו הוחלט בקהילה על קמפיין הסברה מרכזי שיתמקד בקידום בריאות מינית בטוחה בקהילה הלהט"בית. עידו בטיש, רכז עמותת "בלה דואגת" בקהילה, אמר: "על אף ירידה מתונה במספר ההדבקות השנתי ובקבוצות הסיכון האחרות בישראל, בכל הקשור להדבקות בין גברים בקהילה הגאה אנחנו רואים בשנים האחרונות מגמות מדאיגות. אחוז המאובחנים בה מתוך סך ההדבקות השנתי הולך ועולה. המגמה הזאת איננה נמצאת בהלימה עם חלק ממדינות העולם שבהן ההדבקות בקהילה הגאה נמצאות במגמת ירידה עקבית. למרות שבישראל יש נגישות לאמצעי המניעה המתקדמים, השימוש בהם איננו מיטבי. בין השאר משום שמחירי ה-PrEP גבוהים מדי והביורוקרטיה סביב קבלת התכשיר מסורבלת מדי. קיימת צריכה פיראטית ולעתים שגויה ומסוכנת בתכשיר אחר".

ד"ר גל וגנר-קולסקו, יו"ר החברה הישראלית לרפואת להט"ב בהר"י, מנהל המרפאה הגאה "כללית גן מאיר" בתל אביב וחבר הוועד המנהל בוועד הציבורי למלחמה באיידס, ציין: "הנתונים העולים מהמשאל אינם מפתיעים. הם מחזקים את הצורך של הקהילה הגאה לקבוע גבולות ברורים בכל הנוגע ליחסי מין גם בהיבטים הקשורים למניעת מחלות. באחריות הצוותים הרפואיים יחד עם חברי הקהילה עצמה להקפיד על אבחון וטיפול נכון, על עדכון פרטנרים, על שימוש בכל כלי המניעה הקיימים ולפעול למניעת מחלות".

נושאים קשורים:  להט"ב,  HIV,  ד"ר גל וגנר קולסקו,  איידס,  מחלות מין,  חדשות
תגובות