מחקרים

אילו מאפיינים מנבאים טיפול ממושך ב-HCV באמצעות DAA?

מלבד הגורמים הידועים, גיל, תחלואה נלווית וסוכרת מסוג 2 מנבאים טיפול עם מהלך ממושך

HARVONI, טיפול בהפטיטיס C (צילום: אילוסטרציה)

נגיף דלקת הכבד הנגיפית מסוג Cי(HCV), הפוגע ב-71 מיליון אנשים ברחבי העולם, הינו הפתוגן הנפוץ ביותר המועבר בדם בארצות הברית. ניתן לטפל באופן יעיל בזיהומים כרוניים בנגיף הודות לזמינות של טיפולים אנטי-ויראליים ישירים (DAA) מודרניים. נתונים מהעולם האמיתי בנוגע למשך הטיפול ב-DAA, יכולים לשמש לייעול והכוונה של מהלך הטיפול. נתונים כאלה עשויים לשמש גם לקביעת השיפור באיכות החיים בהתבסס על סך האספקה הנדרשת של תרופות ועל השיפור ארוך הטווח באיכות החיים.

במחקר רטרוספקטיבי שפורסם בכתב העת International Journal of Medical Informatics הציגו החוקרים מודל של למידת מכונה שפיתחו, שמאפשר זיהוי של מאפיינים הקשורים לטיפול ממושך באמצעות DAA.

במסגרת המחקר עשו החוקרים שימוש בנתונים מתוכנית טיפול מסחרית בפריסה ארצית הכוללת נתונים של תביעות הנוגעים לכ-60 מיליון מוטבים, משנת 2009 עד 2019. החוקרים בדקו הבדלים בגיל, מין, ותחלואה נלווית מרובה בקרב חולים שטופלו עם DAA למשכי זמן שונים. בנוסף, נבדקו הביצועים של מודלים של למידת מכונה לחיזוי מהלך ממושך של טיפול עם DAA בהתבסס על השטח (AUC) מתחת לעקומת ROC.

החוקרים זיהו 3,943 מקרים של חולי דלקת כבד נגיפית מסוג C שקיבלו הרבוני (sofosbuvir/ledipasvir) כטיפול DAA ראשון ועמדו בקריטריונים להיכללות במחקר. חולים שקיבלו טיפול ממושך (n = 240, 6.1%) היו בסיכון גבוה יותר לחלות בשחמת מפוצה, שחמת בלתי מפוצה, ובתחלואה נלווית (P <0.001).

מודל הניבוי המיטבי שנבנה באמצעות XGBoost, נועד להבחין בין חולים שקיבלו טיפול למשך הזמן המקובל ובין חולים שקיבלו טיפול ממושך מהרגיל. השטח מתחת לעקומה של המודל עמד על 0.745 ± 0.031 (P <0.001).

לסיכום, הסיכון לעמידות לטיפול האנטי-ויראלי וכן עלות הטיפול עם DAA הינם מניעים חזקים לכך שטיפול עם DAA יהיה יעיל כבר בסיבוב הראשון. המודל שבחן את משך הטיפול עם תכשיר ה-DAA הדומיננטי נכון לתקופת המחקר, זיהה גורמי סיכון ידועים לטיפול ממושך שמוטמעים בקווים המנחים של הטיפול, ובנוסף זיהה כי גם גיל, נטל התחלואה הנלווית, ומצב הסוכרת מסוג 2, הינם מאפיינים המנבאים טיפול ממושך.

מקור:

Feldman, TC et al. International Journal of Medical Informatics. 2021 Aug 26;154:104562. doi: 10.1016/j.ijmedinf.2021.104562

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפטיטיס C,  משך טיפול,  למידת מכונה,  גורמים מנבאים
תגובות