מחקרים

תוצאים של מטופלים עם קרצינומת תאי קשקש המטופלת עם ניתוח מוז

ניתוחי מוז נמצאו כטיפול המביא לתוצאים טובים במצבים של סרטן עור של תאי קשקש בסיכון גבוה

07.11.2021, 16:31
תאי סרטן עור (צילום: אילוסטרציה)

נכון להיום ישנו מידע מוגבל בספרות אודות התוצאים ארוכי הטווח וגורמים פרוגנוסטיים של סרטן עור של תאי קשקש בסיכון גבוה המטופל עם ניתוחי מוז מיקרוגרפיים. מטרת המחקר הייתה להעריך את שיעורי ההישנות המקומית של המחלה, מחלות גרורתיות ומוות כתוצאה מסרטן עור של תאי קשקש במטופלים עם מלה בסיכון גבוה אשר טופלו עם ניתוחי מוז. כמו כן, הגדירו החוקרים מטרה של מציאת מטופלים או גורמים הקשורים לגידול המנבאים תוצאים גרועים.

מחקר זה היה מחקר עוקבה רטרוספקטיבי, חד-מרכזי אשר ביצע ניתוח של מקרי סרטן עור של תאי קשקש בסיכון גבוה אשר טופלו עם ניתוח מוז בלבד או ניתוח מוז וטיפול אדג'ובנטי.

תוצאות המחקר הדגימו כי מתוך 882 מקרים של סרטן עור של תאי קשקש בסיכון גבוה אשר טופלו עם ניתוח מוז, 842 מטופלים טופלו עם ניתוח מוז בלבד, וכי זמן המעקב הממוצע עמד על 2.4 שנים. עוד הודגם כי שיעור ההישנות המקומית של המחלה עמד על 2.5%, שיעור המחלות הגרורתיות עמד על 1.9% ושיעור התמותה בעקבות המחלה עמד על 0.57%. ניתוח נוסף הדגים כי חדירה לתאי עצב (perineural invasion), התמיינות ירודה ודיכוי חיסוני היו קשורים באופן מובהק סטטיסטית לתוצאים גרועים של מחלת סרטן העור של תאי קשקש. כאשר בוצע זיווג על פי ציון הנטייה של מקרים שטופלו עם טיפול אדג'ובנטי בנוסף למוז עם ביקורות שטופלו עם מוז בלבד לא נמצאו הבדלים מובהקים בזמן ללא התקדמות המחלה, אך הזיווג לא היה חף מטעויות.

מחקר זה מדגים כי ניתוחי מוז עדיין מהווים טיפול יעיל במקרים של סרטן תאי קשקש עם סיכון גבוה. ייתכן כי שיטת השלבים מוגבלת עקב חוסר עקביות בהכללה של התמיינות גרועה של התאים. עוד נמצא כי  כדאי שדיכוי חיסוני, ובפרט השתלת איברים, ייחשבו כגורמי סיכון גבוהים. עם זאת, דרוש מחקר נוסף מעמיק בנושא הטיפול האדג'ובנטי על מנת לאמוד את יעילותו.

מקור: 

Matsumoto A. et al. Journal of the American Academy of Dermatology (2021). https://doi.org/10.1016/j.jaad.2021.01.063

נושאים קשורים:  מחקרים,  שיטת MOHS,  סרטן עור,  הישנות
תגובות