מחקרים

האם תאי NK מגנים מכאב נוירופתי כרוני?

חוקרים מצאו כי עוצמת הכאב ורמת הסימנים לרגישות מרכזית היו במתאם הפוך לרמת תאי ה-NK

13.09.2021, 16:24

בשנים האחרונות, המחקר על אודות כאב נוירופתי כרוני התמקד בתהליכי דלקת עצבית במערכת העצבים המרכזית, והשפעתם על המופע הכרוני של הכאב.

כחלק מקונסורציום ה-ERA-Net NEURON נערך מחקר שפורסם בכתב העת Pain, בו ביקשו החוקרים לזהות דפוסים של תאי מערכת החיסון בנוזל חוט השדרה (CSF) של חולים הסובלים מנויראלגיה עקב הרפס זוסטר ושל חולים הסובלים מפולינוירופתיה (PNP).

החוקרים עשו שימוש בציטומטריית זרימה בכדי לנתח את נוזל חוט השדרה של 41 חולים (10 חולי הרפס זוסטר ו-31 חולי PNP). באופן זה זוהה ארבע תת-קבוצות של לימפוציטים: CD4+ (תאי T-עזר), CD8+ (תאי T ציטוטוקסיים), CD19+ (תאי B) ו-CD56+ (תא הרג טבעי [NK]).

בתחילת המחקר ובמהלך המעקב בדיקות חושיות כמותיות שימשו את החוקרים לצורך הערכת הפנוטיפ הסומטו-סנסורי של הנבדקים. בנוסף, ענו המטופלים על שאלונים אפידמיולוגיים ועל שאלון ה-PainDETECT. כמו כן, נערך ניתוח של פרופיל תאי מערכת החיסון, של הפרופיל הסומטוסנסורי, ושל ציוני השאלון painDETECT ונבחנו מתאמים אפשריים שונים שלהם. כל זאת, בכדי לזהות ולאפיין דפוסים הכוללים תאים ספציפיים של מערכת החיסון, התורמים לכאב הכרוני.

החוקרים זיהו מתאם שלילי (P = 0.004, r = -0.596) בין השכיחות של תאי NK ובין הרגישות לכאב מכני (MPS), אחד מסמני הבדיקה החושית הכמותית הרלוונטיים ביותר המעידים על רגישות מרכזית. מנגד, שכיחות גבוהה של תאי NK הייתה במתאם ל-MPS נמוך.

לסיכום, ניתוח של המעקב הפרטני העלה כי כאשר רמת תאי ה-NK הייתה נמוכה, חלה החמרה בכאב. שכיחות נמוכה של תאי NK הייתה קשורה לסימנים של רגישות מרכזית (MPS), בעוד ששכיחות גבוהה של תאי NK עשויה למנוע רגישות מרכזית. על כן, נראה כי תאי NK ממלאים תפקיד מגן בתוך השרשרת הנוירו-דלקתית, ועשויים לשמש כסמן למידת הכרוניות של הכאב.

מקור:  

Lassen, J et al. Pain. 2021 Sep 1;162(9):2366-2375.doi: 10.1097/j.pain.0000000000002274

נושאים קשורים:  מחקרים,  כאב כרוני,  תאי הרג טבעיים,  כאב נוירופתי
תגובות