מחקרים

מה הגורמים שגורמים לירידה בכושר גופני בחולים עם CKD?

נמצא כי דווקא גורמים מחוץ ללב הינם שאחראיים על הדרדור בכושר הגופני בחולים עם אי-ספיקת כליות

תסמין משמעותי של אי-ספיקת כליות (Chronic Kidney Disease-CKD) הינו ירידה בכושר הגופני, והוא מקושר גם בשרידות נמוכה. יתרה מכך, יש עניין מתגבר להשתמש בכושר ככלי אבחוני או טיפול עבור חולים עם CKD. אך נכון לביצוע מחקר זה לא מבינים לעומק את המנגנון בו CKD פוגע ביכולת לבצע פעילות גופנית.

על מנת לבחון את התפקיד של מרכיבים מרכזיים (לבביים) ופריפריים (לא-לבביים) ביכולת לבצע פעילות גופנית בחולים עם CKD החוקרים ביצעו מחקר חתך. במחקר השתתפו 70 גברים עם אי-ספיקת כליות בדרגה 2-5, ללא סוכרת או מחלת לב קודמת, 35 נבדקים בריאים שהיוו קבוצת מקרי הביקורת, ו-25 מטופלים עם אי-ספיקת לב.

הנבדקים ביצעו בדיקה מסוג Integrated Cardiopulmonary Exercise Test (ICPET) עם טכניקת שאיפה חוזרת של CO2 על מנת לבחון את שיא הצריכה של O2י(VO2peak) ותפוקת לב מקסימלית בו זמנית. בנוסף החוקרים מדדו את הניצול הפריפרי המקסימלי של O2י(C[a-v]O2), ואת היכולת של שרירי השלד להפיק חמצן. החוקרים ביצעו ניתוחי רגרסיה רבים והשתמשו בשינויים ב-Bayesian Information Criteriaי(BIC) על מנת להעריך מבחינה כמותית את התרומה של מאפיינים מרכזיים ופריפריים על הירידה בכושר הגופני בחולים עם CKD.

תוצאות המחקר הדגימו כי ביחס למקרי בקרה, חולים עם CKD הציגו ירידה ב-VO2peak בהתאם לחומרת אי-ספיקת הכליות. שיא תפוקת הלב היה מרכיב מרכזי בקביעת VO2peak בנבדקים בריאים ובמטופלים עם אי-ספיקת לב. בעוד C[a-v]O2 היווה שחקן חשוב יותר בקביעת VO2peak בחולים עם אי-ספיקת כליות (β=0.68, p<0.001) ביחס לתפוקת הלב (β=0.63, p<0.001). בנוסף, באי-ספיקת כליות הירידה ב-BIC הייתה משמעותית יותר עבור C[a-v]O2 בהשוואה לתפוקת הלב (BIC של 298.73 לעומת 287.68).

מסקנת החוקרים הייתה כי באי-ספיקת כליות גם שיא תפוקת הלב וגם C[a-v]O2 הינם גורמים מנבאים עצמאיים עבור VO2peak. העובדה כי ל-C[a-v]O2 הייתה השפעה משמעותית יותר על הכושר מעידה על כך כי דווקא מאפיינים שאינם לבבים הם יותר משמעותיים בקביעת יכולת הפעילות הגופנית של חולים עם CKD.

מקור: 

Shanmugakumar Chinnappa, et al. (2021) “Cardiac and Noncardiac Determinants of Exercise Capacity in CKD”. Journal of the American Society of Nephrology, July 2021. Vol. 32, Issue 7, p. 1813-1822. doi.org/10.1681/ASN.2020091319

נושאים קשורים:  מחקרים,  אי-ספיקת כליות,  כושר גופני,  אי ספיקת לב
תגובות