גלאוקומה

קריטריונים אובייקטיביים חדשים להגדרת נוירופתיה אופטית גלאוקומטית?

החוקרים בחנו מספר אפשרויות חדשות להגדרת קריטריונים אובייקטיביים לאבחנה של GON, והצליחו להגיע להגדרה בעלת רגישות של 77% וסגוליות של 98%

גלאוקומה, טיפות בעיניים (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שפורסם בכתב העת British Journal of Ophthalmology ביקשו החוקרים לזהות ולאפיין קריטריונים אובייקטיביים בהתבסס על בדיקת טומוגרפיה אופטית קוהרנטית (OCT) ופרימטריה (perimetry). קריטריונים כאלה יאפשרו יצירת הגדרה שימושית וספציפית של נוירופתיה אופטית גלאוקומטית (GON) בקרב מטופלים הסובלים מגלאוקומה פתוחת זווית, וישמשו להשוואה בין מחקרי גלאוקומה שונים.

במסגרת מחקר חתך שעקב אחר מבוגרים הסובלים מגלאוקומה בתשעה מרכזים בחמש יבשות בוצעה הערכה של אבחנות שלא זוהו על ידי רופאים, וכן תוצאות OCT ופרימטריה עבור 2,580 עיניים (1,531 מטופלים) במאגר מקוון. כל עין של מטופל דורגה על ידי מומחה הגלאוקומה שלו עם אבחנה מוחלטת, מסתברת, או ללא GON. מדדים אובייקטיביים מ-OCT ומפרימטריה, שנלקחו מפאנל קונצנזוס מקוון הכולל 176 מומחים לגלאוקומה ברחבי העולם, הושוו לעומת שלוש רמות האבחון.

ההתפלגות של האבחנה הורכבה מ-54% 'מוחלטת', 22% 'מסתברת' ו-24% 'ללא GON'. שימוש בנתוני OCT בלבד או בנתוני שדה בלבד היה בעל סגוליות לקויה (<90%). ההגדרה הנבחרת הטובה ביותר על בסיס שילוב נתוני OCT / שדה הייתה בעלת רגישות של 77% וסגוליות של 98%, והייתה מורכבת מרביע עליון או תחתון לא תקין של שכבת סיבי העצב, עם בדיקת Glaucoma Hemifield Test תואמת, הפוכה, לא תקינה.

לסיכום, קריטריונים אובייקטיביים להגדרת GON הינם מעשיים ועשויים להיות שימושיים להשוואה בין מחקרים קליניים ולהשלמת ההערכה הקלינית הסובייקטיבית.

מקור: 

Iyer, JV et al. British Journal of Ophthalmology. 2021 Jun;105(6):789-793. doi: 10.1136/bjophthalmol-2020-316237.

נושאים קשורים:  גלאוקומה,  קריטריונים,  רגישות וסגוליות,  מחקרים
תגובות