דיכאון

הסיכון היחסי לדיכאון בקרב חולי פסוריאזיס

מחקר זה בדק את הסיכון היחסי (RR) לדיכאון עקב אבחנה של מחלה פסוריאטית

10.01.2021, 16:47

סקירות שיטתיות קודמות העריכו את השכיחות ויחס הסיכויים (OR) לדיכאון בקרב חולים עם מחלה פסוריאטית. בשל השפעות דו-כיווניות אפשריות, ישנו קושי בפירוש השפעת המחלה והשכיחות. אין סקירות קודמות שכימתו את הסיכון היחסי (RR) לדיכאון עקב אבחנה של מחלה פסוריאטית.

מטרת מחקר זה הייתה לאמוד את ה-RR של דיכאון בקרב אנשים עם פסוריאזיס ובתתי הקבוצות של דלקת מפרקים פסוריאטית (PsA), פסוריאזיס קלה עד בינונית ופסוריאזיס בינונית עד קשה.

מחקר זה חיפש באופן שיטתי מחקרים תצפיתיים החוקרים את הסיכון לדיכאון בקרב מבוגרים עם מחלת פסוריאטית במאגרי המידע Medline,יEMBASE, PsycINFO ו-CINAHL.י31 מחקרים נכללו בסקירה השיטתית, מהם 17 עברו מטה-אנליזה. מודלים של השפעות-אקראיות שימשו לחישוב הנתונים הרלוונטיים.

ב-17 המחקרים נכללו במטה-אנליזה, ה-RR המאוחד של דיכאון בחולי פסוריאזיס בהשוואה לביקורת ללא פסוריאזיס היה 1.48 (רווח בר סמך של 95% 1.16-1.89). ההטרוגניות הייתה גבוהה (I2 = 99.8%). ניתוח תת-קבוצה ומטא-רגרסיה לא הצביעו על כך שמצב PsA או חומרת פסוריאזיס (קל עד בינוני ובינוני עד חמור) היו מקורות להטרוגניות. לא נמצאו עדויות להטיה בפרסום.

סקירה זו מוכיחה כי הסיכון לדיכאון גדול יותר בקרב חולים עם פסוריאזיס ו-PsA. מחקרים עתידיים צריכים להתמקד בפיתוח אסטרטגיות כדי לענות על צרכי בריאות הנפש של אוכלוסיית חולים זו, כולל מניעה ראשונית, גילוי מוקדם ואסטרטגיות טיפול.

מקור: 

Lukmanji A. et al. (2020) J Cutan Med Surg. Published online.

נושאים קשורים:  דיכאון,  פסוריאזיס,  מחקרים,  דלקת מפרקים פסוריאטית
תגובות