דליפת שתן לילית

מה הם המאפיינים הקליניים והגורמים המנבאים לדליפת שתן לילית בקרב גברים בוגרים?

החוקרים הצליחו לזהות מספר גורמי סיכון, כמו השמנת יתר, מחלות רקע שונות וממצאים במבחנים אורודינמיים שקשורים לדליפת שתן לילית בקרב גברים בוגרים

21.10.2020, 14:42
התייעצות בנושאי אורולוגיה, פרוסטטה (צילום: אילוסטרציה)
התייעצות בנושאי אורולוגיה, פרוסטטה (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לאפיין את המאפיינים הקליניים ולזהות גורמים מנבאים לדליפת שתן לילית (NE – Nocturnal enuresis) בקרב גברים בוגרים.

במחקר השתתפו 43 גברים מתאימים (הגיל הממוצע היה 57.8 שנים)  שגויסו באופן פרוספקטיבי על פני תקופה שנתיים. לאחר תיעוד ההיסטוריה הרפואית של המטופלים, החוקרים העריכו תסמינים בדרכי השתן התחתונות (LUTS – lower urinary tract symptoms) באמצעות ה-ICIQ-MLUTSי(International Consultation on Incontinence Modular Questionnaire‐male LUTS) ובאמצעות יומן שלפוחית - ICIQי(ICIQ-BD – ICIQ-bladder diary) במשך שלושה ימים. בהמשך, החוקרים השתמשו במבחנים אורודינמיים בווידאו (VUDS – video-urodynamic studies) בהתאם לדרישות של ה-International Continence Society. כמו כן, החוקרים השתמשו ברגרסיה לינארית חד משתנית ורב משתנית על מנת לזהות משתנים מנבאים פוטנציאליים.

תוצאות המחקר הראו כי למטופלים עם NE היו מגוון של LUTS והיארעות גבוהה של השמנת יתר ומחלות רקע. ב-ICIQ-BD, נמצא קשר בין NE לבין ריבוי מתן שתן לילי (NP – nocturnal polyuria), קיבולת שלפוחית שתן מופחתת בלילה (NBC – nocturnal bladder capacity), או שילוב של שניהם.

התוצאות של האנליזה לפי תתי קבוצות הראתה כי מטופלים עם NE לעיתים קרובות יותר היו עם: BMIי(body mass index) גבוה יותר, יותר מחלות רקע, תכיפות ודחיפות מתן שתן נמוכות במהלך היום ותוצאות נמוכות מבחינת איכות חיים (QoL – quality of life), כמו גם עלייה בציונים של דליפת שתן במאמץ (SUI – stress urinary incontinence) ושל הרטבה לילית. בנוסף, נמצא כי מטופלים עם NBC מופחתת בלבד, היו עם פחות אירועי NE, בזמן שמטופלים עם NP, או עם NP ו-NBP מופחתת יחד הראו NE תדיר בסבירות גבוהה יותר.

תוצאות האנליזה הרב משתנית אישרו כי: BMI, גורמים נוירוגנים, תתי ציונים של התחומים SUI QoL והרטבה לילית, נוכחות NBC מופחתת ו-NP יחד עם NBC מופחתת, וחסימה של מוצא שלפוחית השתן, נמצאו כגורמים מנבאים בלתי תלויים לחומרה של NE.

החוקרים הסיקו כי במקרים של NE בקרב גברים בוגרים יש לבצע הערכה וטיפול סיסטמיים מפני שגורמים כמו השמנת יתר, הפרעות נוירוגניות, ייצור שתן עודף, בעיות באחסון וריקון בשלפוחית השתן מהווים גורמי סיכון. כמו כן, החוקרים סברו כי שימוש ביומני שלפוחית שתן ו-VUDS יכולים לספק מידע חשוב על הגורמים הפתופיזיולוגיים האפשריים, מה שיכול לסייע בהערכה הקלינית ובבחירת הטיפול הממוקד.

מקור:

Song, Q-X. et al. (2020) BJU International 126,4.

נושאים קשורים:  דליפת שתן לילית,  תסמינים בדרכי השתן התחתונות,  גורמים מנבאים,  מבחנים אורודינמיים,  מחקרים
תגובות