קורונה בישראל

קרן משותפת של הטכניון ורמב"ם תשקיע משאבים במלחמה נגד נגיף הקורונה

ערכה לאבחון קורונה מהיר באמצעות בדיקת רוק, רובוט לטיפול מרחוק בחולים ושיטה לאיגום בדיקות הם כמה מהפיתוחים שייתמכו על ידי קרן התרומות לפיתוח טיפולים רפואיים חדשניים

פרופ' מיקי הלברטל, מנהל רמב"ם. צילום: פיוטר פליטר

הטכניון ובית החולים רמב"ם בחיפה הכריזו בשבוע שעבר על הקמת קרן משותפת שתתמקד במחקר ובפיתוח טיפולים רפואיים חדשניים, דרכים לאבחון מהיר וכן בפיתוח טכנולוגיות להגנה על הצוותים הרפואיים. הפעילות זו תצריך שיתופי פעולה בינתחומיים ובין-מוסדיים של רופאים, מהנדסים ומדענים.

ההכרזה על הקמת הקרן נעשתה במהלך סמינר וירטואלי (Webinar) שקיימו שני המוסדות. את האירוע פתחו נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון, מנהל המרכז הרפואי רמב"ם ד"ר מיקי הלברטל והוא הונחה על ידי פרופ' רפי ביאר, נשיא האגודות הבינלאומיות של רמב"ם ומנהל רמב"ם הקודם, וסגן נשיא הטכניון, פרופ' אלון וולף.

באירוע הוירטואלי הוצגו ערכה חדשנית לאבחון מהיר של COVID-19 על סמך דגימת רוק שפיתחו ד"ר נעמה גבע-זטורסקי מהפקולטה לרפואה בטכניון ופרופ' מיכל פאול, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ברמב"ם; שיטה חדשנית להאצת קצב האבחון באמצעות איגום בדיקות (Pooling) שפיתחו פרופ' רועי קישוני מהפקולטה לביולוגיה בטכניון וד"ר מורן שוורצוורט-כהן, מנהלת המעבדה הוירולוגית ברמב"ם ופרויקט COROBOT - הפלטפורמה הרובוטית שתופעל מרחוק על ידי הצוותים הרפואיים, פיתוח של פרופ' גיל יודילביץ' מהפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון וד"ר נתי הורביץ, מנהל היחידה לאשפוז יום במערך ההמטולוגי ברמב"ם.

ד"ר הלברטל אמר: "בחודשים האחרונים עומד העולם מול משבר בריאותי המשפיע על כל תחומי החיים. אולם גם משבר במימדים שכאלה הוא הזדמנות. אחת מההזדמנויות שנוצרו היא התגבור המיידי של הרופא החוקר, הממציא והמהנדס מתוך מטרה משותפת להילחם באיום על בסיס השותפות רבת השנים בין רמב"ם לטכניון. כך נוצרו חיבורים ופתרונות ברובד האבחנתי והטיפולי בקורונה. ראינו את החוזקה של השותפות הזאת".

פרופ' סיון אמר: "בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה נרתם הטכניון לבלימתה בכל החזיתות הרלוונטיות – בהתוויית מדיניות, אבחון, טיפול מותאם אישית, בלימת מעגל ההדבקה והגנה על הצוותים הרפואיים. באמצעות חיבור היכולות השונות שלנו, מבינה מלאכותית ומידול מתמטי ועד לאימונולוגיה, הנדסה כימית ורובוטיקה, הודקו הקשרים של הטכניון עם רמב"ם, ובאופן כללי יותר בין הרפואה להנדסה. כולנו מגויסים למלחמה הדחופה בנגיף הקורונה ובהתפשטות המחלה".

נושאים קשורים:  ד"ר מיקי הלברטל,  פרופ' רפי ביאר,  פרופ' אורי סיון,  פיתוח רפואי,  הטכניון,  רמב"ם,  נגיף הקורונה,  קורונה,  חדשות
תגובות