חדשות

חשיפה משולבת לשמש ולמיטות שיזוף מכפילה סיכון לסרטן עור

במחקר נמצא כי הסיכון לסרטן העור מסוג SCC בקרב נשים שהשתמשו אי פעם במיטות שיזוף, לעומת נשים שמעולם לא השתמשו בהן, היה גבוה באופן משמעותי

מיטת שיזוף. צילום אילוסטרציה

מחקר חדש שפורסם באוקטובר ב-JAMA Dermatology שב והדגיש כי חשיפה משולבת לשמש ולמיטות שיזוף מכפילה סיכון לסרטן עור. החוקרים מאוניברסיטאות בנורבגיה, אנגליה ואוסטרליה בחנו את הקשר בין השימוש במיטות שיזוף לבין סוג סרטן העור השני בשכיחותו - קרצינומה של תאי קשקש (SCC).

החוקרים עקבו אחרי 159,419 נשים נורבגיות בריאות בגיל ממוצע של 49 שנים ותשעה חודשים שגויסו למחקר בשנת 1991 למשך 16.5 שנים בממוצע. הנשים מילאו שאלונים מדי 7-5 שנים בהם נשאלו, בין היתר, על אופי השימוש במיטות שיזוף - תדירות, משך הזמן וגיל תחילת השימוש; על חופשות שבילו באזורים שטופי שמש וכן על מאפיינים גופניים - צבע העור והעיניים, נטייה לנמשים ולכוויות שמש.

במהלך המעקב, נתגלו 597 מקרי סרטן עור מסוג SCC בגיל אבחון ממוצע של 66.4. על סמך נתונים אלה יצרו החוקרים מודל לניבוי הסיכון להתפתחות סרטן עור על פי חמישה משתנים לחשיפה למיטות שיזוף: שימוש אי פעם, שימוש בהווה, משך השימוש (עד מעל 10 שנים), גיל בתחילת השימוש.

המסקנות שעלו מניתוח הנתונים: הסיכון לסרטן העור מסוג SCC בקרב נשים שהשתמשו אי פעם במיטות שיזוף, לעומת נשים שמעולם לא השתמשו בהן, היה גבוה באופן משמעותי - 43%. השימוש בהווה לעומת שימוש בעבר היה כרוך בסיכון שהוערך כדי 27%. הסיכון של נשים שהשתמשו במיטות שיזוף יותר מ-240 פעמים היה גבוה ב-83% לעומת הסיכון של אלו שכלל לא השתמשו בהן.

משך השימוש במיטות שיזוף השפיע באופן דומה על הסיכון לסרטן עור מסוג SCC: לעומת אי שימוש כלל, שימוש של עד 10 שנים היה כרוך בעלייה של 41% בסיכון, ושימוש של למעלה מ-10 שנים היה כרוך בעלייה של 43% בסיכון. נשים שהתחילו להשתמש במיטות שיזוף מתחת לגיל 30 היו בסיכון גבוה ב-51% לעומת נשים שלא השתמשו בהן כלל, ובסיכון גבוה ב-36% מנשים שהתחילו לאחר גיל 30. סיכון גבוה באופן משמעותי של פי 2.4 לחלות בסרטן עור מסוג SCC נרשם כתוצאה מחשיפה מצטברת הן לשמש והן למיטות השיזוף.

ממצאי המחקר, הדגישה דנה פרוסט, מקדמת הבריאות באגודה למלחמה בסרטן בישראל, מדגימים קשר תלוי מינון בין השימוש במיטות שיזוף לבין הסיכון לפתח סרטן עור מסוג SCC. החוקרים ציינו כי הסיכון של חשיפה מצטברת למיטות שיזוף איננו מושפע ממשך השימוש בשנים או בגיל התחלת השימוש בהן, וזו עוד הוכחה לכך ששימוש במיטות ובתאי שיזוף מסוכן כמו חשיפה בלתי מבוקרת לאור השמש. חשיפת יתר לקרינה האולטרה סגולה הנפלטת ממיטות השיזוף עלולה לגרום לפגיעה בעיניים, בראייה, להופעת פריחה על העור להתקמטות מוקדמת של העור, לריבוי כתמים על העור ונגעים קדם סרטניים, ולסיכון ממשי לחלות בסרטן העור ובמלנומה.

יש לציין כי בשנים האחרונות התגברו האזהרות לגבי שיזוף העור באמצעות מיטת שיזוף. בשנת 2014 אף קבע משרד הבריאות כי השימוש במיטות אלו גורם לסרטן באופן ודאי. עתה כשעונת החורף החלה ובעקבות מיעוט שעות השמש ביום, יש עדיין ישראלים לא מעטים שחוזרים לפקוד את מכוני השיזוף השונים חרף האזהרות הללו.

נושאים קשורים:  קרצינומה של תאי קשקש,  סרטן עור,  מיטות שיזוף,  חדשות,  מחקרים
תגובות