יום מחלות ראומטיות

תפקידו של אינטרלאוקין IL-17A בפתופיזיולוגיה של ארתריטיס פסוריאטית וספונדילוארתריטיס אקסיאלית

החוקרים התמקדו במחקרים החדשים ביותר לבחינת תפקידו של IL-17A בדלקת מפרקים מקשחת 

תרופות לדלקת מפרקים (הדמיית אילוסטרציה)
תרופות לדלקת מפרקים (הדמיית אילוסטרציה)

למרות שהמנגנונים הפתולוגיים העומדים מאחורי הפתופיזיולוגיה של ארתריטיס פסוריאטית וספונדילוארתריטיס אקסיאלית אינם מובנים דיים, מספר מחקרים רמזו כי תגובה אימונית המתווכת על ידי אינטרלאוקין 17Aי(IL-17A) היא בעלת תפקיד מפתח בהתפתחות של מחלות אלו. עובדה זו נתמכת במיוחד על ידי היעילות הגבוהה של מעכבי IL-17A בטיפול בארתריטיס פסוריאטית וספונדילוארתריטיס אקסיאלית.

למרות זאת, יש פערי ידע גדולים בנוגע לתפקידו המדויק של IL-17A בפתופיזיולוגיה של ספונדילוארתריטיס בגברים ובכלל זה המקור התאי של האינטרלאוקין, תפקידו בביטוי מחלה כדוגמת אנטזיטיס, ארוזיות בעצמות, יצירת עצם והסיבות להבדל בהשפעת הטיפול על ביטויי המחלה השונים.

לאחר סקירת הספרות החוקרים מסכמים כי מעכבי IL-17A מראים יעילות גבוהה בטיפול בהיבטים שונים של ספונדילוארתרופטיות ובכלל זה פסוריאזיס, אנתזיטיס, סינוביטיס, ארוזיות גרמיות, יצירת עצם חדשה וכאב. עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים הבוחנים את התפקיד של IL-17A בפתופיזיולוגיה של ספונדילוארתרופטיות כמו גם התפקיד של תאי T מקבוצות שונות והייצור של IL-23 שאינו תלוי IL-17A. בנוסף, לאור השימוש הקליני הגובר במעכבי IL-17A יש צורך במחקרי "עולם אמיתי" הבוחנים את היעילות והבטיחות של תרופות אלו.

מקור: 

McGongale, D.G. et al. (2019) Annals of The Rheumatic Disease

נושאים קשורים:  פסוריאזיס,  ארתריטיס,  דלקת מפרקים מקשחת,  סקירה,  IL-17,  מחלות ראומטיות,  מחקרים,  פתופיזיולוגיה