חדשות

ב"הדסה עין כרם" נחנך המרכז לניתוחי סרטן העור בשיטת מוהס

תרומתו של הנדבן מוריס קאהן סייעה להקמת המרכז לניתוחים להסרת גידולי עור בשיטת מוהס, המציעה דרגת ריפוי ותוצאות קוסמטית מיטביות

מוריס קאהן. תרומה למחלקת העור ב"הדסה עין כרם". צילום: אלון חנניה

במרכז לכירורגיה דרמטולוגית במחלקת רפואת העור במרכז הרפואי הדסה עין כרם, נפתח מרכז חדש למתן טיפולים בשיטת "מוהס" (MOH), הודות לתרומתו של הנדבן מוריס קאהן. קאהן מוכר גם בזכות תרומתו לבניית הגשושית הישראלית "בראשית" ששוגרה לירח והתרסקה עליו.

אירוע פתיחת המרפאה. מימין, פרופ' זאב רוטשטיין מנכ"ל "הדסה", פרופ' אברהם זלוטוגורסקי, מנהל מחלקת עור ומין, פרופ' יורם וייס, מנהל "הדסה עין כרם", אחות ראשית שמחה גרדוש, ד"ר תמיר גבריאל וד"ר מריאנה זמיר, מחלקת עור ומין. צילום: אבי דודי

פרופ' אברהם זלוטוגורסקי, מנהל מחלקת עור ומין בבית החולים, הסביר: "ניתוח בשיטת מוהס נועד להסרת גידול עור סרטני בשיטה המציעה דרגת ריפוי ותוצאה קוסמטית מהטובות ביותר – וכעת גם בזמינות תורים גבוהה.

"גידולי העור השכיחים ביותר באוכלוסיה הם סרטן של תאי בסיס (BCC) וסרטן תאי קשקש (SCC). הם שכיחים יותר בגברים ונשים מעל גיל 50. סרטני העור מופיעים בדרך כפצע שאיננו נרפא או כנגע בעור הגדל בהדרגה ומתפשט באזור שבו הוא נמצא וכך יכול לגרום לנזק תפקודי או קוסמטי לחולה. קיימות שיטות שונות לטיפול בגידולי עור, אך השיטה היעילה ביותר כיום היא הניתוח להסרת הגידול במלואו. יש כיום שני סוגי ניתוחים שאותם ניתן לבצע - ניתוח 'רגיל' והניתוח בשיטת מוהס.

"בניתוחים ה'רגילים' המנתח כורת את הגידול יחד עם רקמה עודפת סביבו כדי לנסות ולהבטיח שאכן הגידול הוסר בשלמותו. לאחר הסרתו, נשלח הגידול לבדיקה פתולוגית במעבדה והחולה משוחרר לביתו. הוא ממתין לתשובת הבדיקה הפתולוגית שתאשר אם הגידול הוסר במלואו בניתוח, תהליך שעלול להימשך מספר שבועות.

"במקרים לא מעטים כשמגיעה התשובה הפתולוגית על הנגע המוסר, מסתבר שהגידול לא הוסר במלואו ויש לבצע ניתוח חוזר ובאותו האזור – מה שכרוך בסבל רב למטופל ולפגיעה אסתטית משמעותית.

"לעומת זאת, בניתוח מוהס, המנתח מסיר את הנגע בלבד, ללא צורך בהסרת רקמה עודפת ושולח את הנגע למעבדה הצמודה לחדר הניתוח לעיבוד. תהליך זה נמשך כמה דקות והוא מבוקר על ידי המנתח עצמו. במידה שהמנתח רואה כי נותרה שארית גידול בעור, הוא מסיר אותה באופן מיידי ובאותו היום".

לדברי פרופ' זלוטוגורסקי, הניתוח בשיטת מוהס אמנם נמשך יותר זמן מאשר הניתוח ה'רגיל', אך יתרונותיו הם הימנעות מחיתוך אזורים בריאים המובילה לתוצאה אסתטית טובה יותר של ההליך ובמקביל גם להקטנת הסיכון לחזרת הגידול ואת הצורך בניתוח חוזר באותו אזור.

בצוות המנתחים בשירות ניתוחי מוהס ב"הדסה" שני כירורגים פלסטיים ושלושה רופאי עור. בנוסף משתתפים בניתוחים אחיות שהתמקצעו בתחום הזה וטכנאית שאחראית על עיבוד והכנת הדגימה לבדיקה פתולוגית. השירות ניתן במסגרת הרפואה הציבורית בשעות הבוקר ונכלל בסל הבריאות. הוא זמין למטופלי כל קופות החולים.

לצד שירות הניתוחים מופעלות מרפאות מעקב ואבחנה אחרי החולים עם הגידולים מסוג BCC,יSCC ומלנומה. פעולה זאת מכוונת גם לאיתור מוקדם של הגידולים ולמתן הדרכה למניעה וכן לגבי טיפול.

עם חנוכת השירות החדשני אמר מנכ"ל "הדסה", פרופ' זאב רוטשטיין: "תרומתו של מוריס קאהן לעם ישראל איננה יודעת גבול ופרושה על פני תחומים רבים - מדע, רפואה וחינוך. אנו אסירי תודה לו על עשייתו למען החולים ועל הנתינה רחבת הלב".

פרופ' זלוטוגורסקי הוסיף: "מחלקת עור והמרכז הרפואי הדסה מעריכים ומוקירים את תרומתו של מוריס קאהן לקידום שירותי הבריאות הציבוריים בירושלים".

נושאים קשורים:  שיטת MOH,  גידולי סרטן העור,  מוריס קאהן,  פרופ' אברהם זלוטוגורסקי,  חדשות,  פרופ' זאב רוטשטיין,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
26.07.2019, 19:05

אני היתי רוצה לדעת איך מגיעים להיות בעלי ממון והון ומשאבים כמו המוריס הזה ? יש למישהו תשובה?

אנונימי/ת
26.07.2019, 19:09

קודם כל שיתוף פעולה תמיד עדיף על מחלוקת ותחרות . וזה העם היהודי קשה העורף המעצבן העשקן והבלתי נסבל עוד מהתנ"ך שגם את בורא עולם העצם הזה רק התיש עיצבן ושוב עיצבן. ובגלל זה העם הזה נענש ללא סוף ... נא לקרוא בתנ"ך תולדות העםן היהודי. בקיצור. הבינו משהו על שיתוף פעולה . השאלה שלי היא שמבחינת תיעדוף של משימות ואתגרים במערכת הבריאות הקורסת לא מבינים שיש צורך להתמקד בדברים היותר בהולים וחשובים . ושוב מתמקדים בדברים שפחות חשובים .שאלוהים יעזור לי ולעם האומלל.

שתי התגובות שמתחתי מלמדות על בעיה שלנו כאומה לפרגן לאנשים מצליחים וחיוביים....