חדשות

בבית החולים לילדים דנה הוקם צוות רב תחומי לאבחון וטיפול באוטם מוחי

"איכילוב" מצטרף בזאת למגמת ההקמה של מרכזי טיפול ייחודיים למחלות וסקולריות בילדים, לאור ההבנה כי אוטם מוחי בילדים שונה מזה שמבוגרים ובעל השפעה אדירה על התפתחות הילד ובריאותו

ילדה מאושפזת. אילוסטרציה

בבית החולים לילדים דנה-דואק במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב הוקם צוות רב תחומי לאבחון וטיפול בשבץ מוחי בילדים. בצוות רופאים מתחומי נוירולוגיית ילדים, המטולוגיה ילדים, רפואה דחופה, נוירו-רדיולוגיה ילדים ורדיולוגיה פולשנית, טיפול נמרץ וקרדיולוגיה ילדים.

אוטם מוחי באוכלוסייה הפדיאטרית - למרות היותו נדיר יחסית למבוגרים - הוא בעל השפעה אדירה על התפתחות הילד ובריאותו, בין היתר בשל תזמון הפגיעה במוח המתפתח.

שכיחות הבעיה הרפואית עומדת על 1 ל-1,500 ביילודים ועל 3-2 ל-100 אלף ילדים עד גיל 18 בשנה. היא מהווה את אחת מעשר סיבות המוות השכיחות בילדים ומן הגורמים המובילים לנכות תפקודית מוטורית ו/או קוגניטיבית בקרב ילדים.

בשנים האחרונות קיימת הבנה כי אוטם מוחי בילדים שונה מזה שמבוגרים. שני תחומי השוני העיקריים הם: התייצגות ראשונית שונה לעומת מבוגרים - פעמים רבות היא בלתי ספציפית, מה שגורם לאיחור אבחנתי המגביל את אפשרות הטיפול המיידית ועלול להחמיר את מידת הנזק. כמו כן קיים שוני משמעותי בגורמי הסיכון התורמים לאוטם בילדים לעומת מבוגרים, הכוללים בין היתר מומי לב, וסקולופטיות, נטייה לקרישיות יתר, זיהומים, מחלות רקמת חיבור ובעיות נוספות.

לכן, איתור מוקדם של תסמיני האוטם והתערבות מוקדמת על ידי צוות רפואי מיומן בצורכיהם המיוחדים של ילדים הם קריטיים להפחתת התחלואה הנובעת מסיבוכי אוטם בילדים. הבנה זו תרמה לכך שבשנים האחרונות עולה בעולם מגמת ההקמה של מרכזי טיפול ייחודים למחלות וסקולריות, לרבות אוטם מוחי בילדים, זאת לאחר שעדויות רבות הוכיחו את יעילותם בהפחתת תחלואה ותמותה.

הצוות שהוקם ב"איכילוב" פועל על פי פרוטוקול אבחון וטיפול ייחודי מסוגו בישראל לאיתור אוטם מוחי בילדים. הפרוטוקול נכתב בבית החולים דנה והוא ראשון מסוגו. מטרת הצוות והפרוטוקול הם: איתור אוטם מוחי אקוטי במהירות, בזמן אמת ובאמצעות Team approach, תוך הנגשת הדמיה מוחית מתקדמת וטיפול מהיר לרבות התערבות נוירו-פולשנית.

את הצוות ב"דנה-דואק" מובילה ד"ר מורן הויזמן קדם, נוירולוגית ילדים בכירה מהמכון לנוירולוגיית ילדים. בית החולים מסר כי הצוות ייתן  מענה רב תחומי ומהיר הכולל הדמיה מוחית לאבחון מהיר של אוטם בשלב האקוטי, החלטה מהירה בדבר הטיפול התרופתי או הנוירו-פולשני הנדרש ואיתור וטיפול בגורמי סיכון למניעת הישנות אירועים נוספים. הצוות ילווה את המטופל לכל אורך הרצף הטיפולי, החל מהשלב האקוטי, דרך תהליך השיקום והמעקב.

נושאים קשורים:  שבץ מוחי בילדים,  חדשות,  ד"ר מורן הויזמן קדם,  נוירולוגית ילדים,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות