התקרחות מוקדית

התקרחות מוקדית: רמז אבחוני לדפוס אובדן שיער בקרב נשים

החוקרים מצאו כי התקרחות מוקדית יכולה להוות במקרים רבים רמז אבחוני לאבחון של אובדן שיער מתת-סוג של הופעה מאוחרת

19.06.2019, 11:04

התקרחות מוקדית (focal atrichia) היא מאפיין קליני נפוץ בדפוסי אובדן השיער בקרב נשים. ישנו צורך בהבנה נוספת של הספציפיות והמאפיינים ההיסטולוגיים של התקרחות מוקדית.

מטרת המחקר הייתה לקבוע את התדירות של התקרחות מוקדית במגוון סוגים של אובדן שיער ולהבין את המאפיינים ההיסטולוגיים באובדן שיער בקרב נשים. החלק הראשון של המחקר כלל סקירה של 250 נשים שהופיעו עם אובדן שיער במטרה לזהות התקרחות מוקדית. בחלק השני של המחקר, החוקרים בדקו ביופסיות תואמות מ-18 נשים שנלקחו מאזורים עם שיער ומאזורים עם התקרחות מוקדית.

החוקרים מצאו התקרחות מוקדית בקרב 46 מתוך 104 נשים שהגיעו עם דפוס של אובדן שיער (44%), כולל 67% עם תת הסוג של ההופעה המאוחרת בהשוואה ל-15% עם תת סוג של הופעה מוקדמת, בהשוואה ל-3 מתוך 146 נשים עם הפרעות שיער אחרות (2%). הממצאים מהביופסיות שנלקחו מאזורי ההתקרחות הראו בעיקר יותר תהליכים פרוגרסיביים של מזעור (miniaturization) בהשוואה לאזורים עם שיער.

אחת המגבלות של המחקר הייתה האפשרות כי חלק מהנשים סבלו במקביל גם מנשירת שיער עודפת (telogen effluvium). החוקרים הסיקו שכאשר מופיעה התקרחות מוקדית, היא יכולה להוות רמז לאבחנה של דפוס אובדן שיער נשי, בייחוד מהסוגים שמופיעים מאוחר.

מקור: 

Olsen, E.A. et al. (2019) JAAD 80,6.

נושאים קשורים:  התקרחות מוקדית,  אובדן שיער,  ביופסיה,  מאפיינים היסטולוגיים,  מחקרים
תגובות