חדשות

בעקבות גל השריפות בישראל: מחסור חמור במיטות טיפול נמרץ בכוויות

אחרי השריפה הגדולה בכרמל, המדינה הבטיחה להקים ארבעה מרכזי כוויות ארציים אך מאז 2012 הוקם רק אחד כזה | יו"ר האיגוד לכוויות בהסתדרות הרפואית מזהיר: "ישראל לא ערוכה להתמודד עם אירוע כוויות רב נפגעים"

כוחות כיבוי והצלה בשריפה בקיבוץ הראל בשבוע שעבר. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

"ישראל איננה ערוכה להתמודד עם אירוע כוויות רב נפגעים", כך התריע אמש (שבת) יו"ר האיגוד לכוויות בהסתדרות הרפואית, ד"ר ירון שהם, מנהל יחידות הכוויות במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע. ההתרעה על רקע השריפות שהשתוללו במקומות שונים ברחבי הארץ בסוף השבוע האחרון. אתמול אחרי הצהריים עוד היו כמה מוקדי שריפה באזור רמת מנשה ובצפת נספה פעוט בן שלוש ונפגעו עוד 15 איש, אחד מהם במצב בינוני-קשה.

הרופאים המתמחים בתחום הכוויות מתמודדים עם מתן טיפול בנפגעי כוויות על בסיס יומי ואמש פרסם יו"ר האיגוד אזהרה לפיה המחסור בתקציבים ובמרכזי טיפול ייעודי בכוויות לא יאפשר מתן טיפול מציל חיים במקרה שבאסון כזה יהיו נפגעים רבים.

מימין, פרופ' יוסי חייק, מנהל היחידה לטיפול נמרץ כוויות ב"שיבא" וד"ר ירון שהם, יו"ר האיגוד הישראלי לכוויות באיגוד לכירורגיה פלסטית. צילום: נמרוד ארונוב

"משרד הבריאות", אמר ד"ר שהם, "הציג אמנם עוד ב-2012 את כוונתו להקים ארבעה מרכזי כוויות ארציים שבהם יהיו מיטות טיפול נמרץ ייעודיות, וזאת בעקבות השריפה הגדולה בכרמל, אלא שמאז הוקם רק מרכז כוויות אחד. עתה אנחנו רואים שוב עד כמה זהו ממש צורך לאומי וחיוני שמטרתו להעניק טיפול מודרני ומציל חיים בנפגעים, תוך צמצום הסבל לנפגעי הכוויות".

"מצבנו היום", הוסיף ד"ר שהם, "לוקה במחסור חמור בתשתיות ובתקציבים. אין לנו מערך גדול ומספיק לטיפול בכוויות שיכול להתמודד עם תרחיש של קליטה וטיפול בנפגעי כוויות רבים, במקביל. עיקר הקושי הוא במספרן המדאיג והנמוך מאוד של מיטות טיפול נמרץ בכוויות. עובדה זו פוגעת קשות באיכות הטיפול הרפואי בנפגעי כוויות מורכבים באופן יומיומי ולא רק בזמן חירום.

"המצב חמור ומטריד במיוחד לגבי ילדים, היות שבישראל אין כיום אפילו מיטה אחת ייעודית לטיפול נמרץ בכוויות בילדים. אנחנו מתריעים היום כי אם חלילה בעקבות גל השריפות הנוכחי, או אירועים אחרים בעתיד, יתרחש אסון שבו יהיו נפגעי כוויות רבים במקביל, לא נוכל אז לתת מענה רפואי הולם".

פרופ' יוסי חייק, מנהל היחידה לטיפול נמרץ כוויות במרכז הרפואי שיבא וחבר האיגוד לכירורגיה פלסטית, הוסיף: "כוויות הן פגיעה מורכבת שיכולה להחמיר ולגרום לנזק בשלב החריף או הממושך. יש לטפל בנפגע באופן מיידי באמצעות צוות מיומן ובעל ניסיון תוך שימוש במיטות ייעודיות המאפשרות מתן טיפול נמרץ שמטרתו מניעת זיהומים וריפוי מהיר של הכוויה, תוך שמירה על נוחות מרבית לנפגע".

איגוד הרופאים המתמחים בכוויות הוא חלק מהאיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהר"י.

נושאים קשורים:  שריפה,  כוויות,  פרופ' יוסי חייק,  ד"ר ירון שהם,  טיפול נמרץ כוויות,  חדשות,  השריפה בכרמל
תגובות