חדשות

משרד הבריאות חוקר חשד לזיוף דו"חות ניתוחים על ידי מתמחים ברמב"ם

על פי החשד, השינויים ברשומות בוצעו כדי להשלים את המכסות הנדרשות מכל מתמחה לקבלת הכרה בהתמחותו | רמב"ם: "אין חשד לפלילים"

המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה (צילום: "רמב"ם")

חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד הבריאות מבצעת בדיקה מעמיקה בעקבות תלונה על אירוע שהתרחש לפני כשנתיים במרכז הרפואי רמב"ם, לפיה שני מתמחים במחלקה לאף-אוזן-גרון וניתוחי ראש-צוואר בבית החולים הכניסו שינויים בתיקים רפואיים שבהם תועדו דו"חות על ניתוחים שנעשו במחלקה. בית החולים מסר כי הוא משתף פעולה באופן מלא עם עורכי הבדיקה במשרד הבריאות ומעביר לידיהם את כל הנתונים שבידיו.

לפני שנתיים, כך נמסר מדוברות רמב"ם, הוגשה להנהלת בית החולים תלונה על כך שמתמחים במחלקת א.א.ג ביצעו שינויים בתיקים רפואיים. מנהל רמב"ם דאז, פרופ' רפי ביאר, ערך בירור עם מנהל המחלקה ושני המתמחים שעליהם הוגשה התלונה ולא נמצאה מעורבות או יד מכוונת מצד הנהלת מחלקת א.א.ג וכמו כן קיבל פרופ' ביאר את גרסת המתמחים שהם הכניסו בדיעבד שינויים בדו"חות של ניתוחים אך מדובר בעדכון רשומות שגויות שמתעדות את שמות מבצעי כל ניתוח. הבדיקה העלתה כי אין כל חשד לפלילים.

"מאחר שכל רשומה רפואית בבית החולים היא ממוחשבת", מסר דובר רמב"ם בתשובה לפניית "דוקטורס אונלי", "כל כניסה לרשומה משאירה חתימה אלקטרונית וכל שינוי שנעשה בתיק מתועד וכל הגירסאות של התיק נשמרות בצורה מסודרת.

"חשוב להסביר ששינויים ברשומות רפואיות, כולל דו"חות ניתוחים, נערכים לעתים קרובות בכל בית חולים כחלק מהטיפול והתיעוד וזאת על ידי הוספה או תיקון קוד הפעולה, עדכון פרטים ותיקון טעויות-סופר, בדיקות שחוזרות באיחור וכיו"ב".

למרות הבירור שערך פרופ' ביאר, חזרה ועלתה הפרשה הזאת שנית לפני כחצי שנה, נמסר מרמב"ם, והפעם הועלתה הסוגיה על ידי המועצה המדעית בהר"י, בעקבות תלונה חדשה שהגיעה לידיה. בעקבות פניית הר"י, הורחב הבירור מחדש על ידי סגנית מנהל בית החולים רמב"ם, ד"ר מיכל מקל. התיקים שבהם בוצעו השינויים לכאורה על ידי המתמחים נפתחו ונבדקו שב. המתמחים זומנו לשיחה נוספת.

"מסקנות הבדיקה היו דומות לאלו שהוסקו בבדיקה הראשונה ושוב לא נמצאה חשד לפלילים. המסקנות הועברו לידיעת המועצה המדעית", מסר דובר רמב"ם והוסיף: "במקביל, החליטה הנהלת בית החולים כ'מסקנות חוצות ארגון' וכצעד של זהירות מונעת, להחמיר את הפיקוח וכן להגביל בזמן את יכולת צוותי הרפואה בכל המחלקות לבצע שינויים בתיקים הרפואיים. הגבלה זאת נכנסה לתוקף כבר לפני כחצי שנה. מאז, איש צוות רפואי יכול לבצע תיקונים – שכאמור מתועדים במלואם במחשב – רק במסגרת זמן של עד 60 יום לאחר הניתוח או האשפוז וכל בקשה לבצע שינוי אחרי 60 יום מחייבת אישור של הנהלת בית החולים".

תגובת רמב"ם נמסרה בעקבות דיווח שהופיע ביום שישי ב"ישראל היום", לפיו משרד הבריאות "חוקר חשדות לפיהם שני מתמחים זייפו ופברקו עשרות דו"חות ניתוח במחשב בית החולים רמב"ם. הדבר נעשה, כך דווח, לשם הכנסת שמם של המתמחים כמי שעשו חודשים ושנים קודם לכן ניתוחים במחלקת א.א.ג אך לפי החשד הם לא היו שותפים בביצוע רבים מהניתוחים האלה. על פי החשד, השינויים ברשומות בוצעו כדי להשלים את המכסות הנדרשות מכל מתמחה לקבלת הכרה בהתמחותו ולקבלת תעודות מומחים מטעם משרד הבריאות".

הרופאים המתמחים אמרו, על פי הדיווח, כי שינו בדיעבד את הדו"חות של ניתוחים שהאחיות שהיו בחדר הניתוח שכחו בטעות לרשום שהם השתתפו בהם. בחלק מהשינויים הוצאה מדו"ח שמה של רופאה מתמחה אחרת שהיתה שותפה לניתוח ועל פי החשד, השינוי ברשומה נעשה כנקמה כלפיה על ידי עמיתיה. היא זו שהגישה את התלונה לפני שנתיים על כך ששמה הוצא במכוון מדו"ח ניתוח שבו השתתפה ובמקומו הוכנס לדיווח שמו של מתמחה, שלטענתה לא השתתף בהליך הניתוחי.

בראש הועדה המיוחדת של המועצה המדעית בהר"י שבדקה את הפרשה עמד פרופ' חנוך קשתן.

"ישראל היום" מסר כי למועצה המדעית גם הגיעו באוגוסט 2017 תלונות דומות מפרופ' אילנה דואק, מנהלת המחלקה לא.א.ג בבית החולים כרמל, המשמשת כיו"ר איגוד רופאי א.א.ג ומנתחי ראש-צוואר בהר"י ובעקבות זאת בוצעה הבדיקה הנוספת ברמב"ם, במשרד הבריאות ובמועצה המדעית.

תגובת ההסתדרות הרפואית: ״המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית בישראל אמונה על איכות הרפואה ועל איכות ההתמחות, וככזו העבירה את הטיפול בסוגיה זאת למשרד הבריאות לשם בירור ומיצוי הבדיקה, תוך המלצה להסיר בשלב זה ועד תום הבירורים את ההכרה לשם התמחות במחלקת א.א.ג ברמב"ם".

נושאים קשורים:  בית החולים רמב"ם,  פרופ' רפי ביאר,  משרד הבריאות,  חדשות,  ד"ר מיכל מקל,  זיוף,  מתמחים,  אף אוזן גרון,  פרופ' אילנה דואק
תגובות
אנונימי/ת
12.05.2019, 13:51

אין להתפשר על איכות ההתמחות. צריך לעקור את העשבים השוטים . אם מנהל מחלקה איפשר התנהלות שכזו, אסור שימשיך בתפקידו

אנונימי/ת
13.05.2019, 00:11

כיף ברמב””ם

אנונימי/ת
13.05.2019, 20:31

זה עוד כלום לעומת שיטת הקידוד בארה״ב. למתמחים בארץ יש עוד הרבה ללמוד מעמיתיהם מעבר לים איך ניתוח בודד נרשם כחמישה ניתוחים.

אנונימי/ת
13.05.2019, 21:42

"הלו, בוקר טוב"
זוהי שגרת יומם של כל המתמחים (חוטבי העצים ושואבי המים) במקצועות הכירורגים במוסדות המוגדרים אקדמיים- מילוי הסילבוס כמנתח בכיר בזמן שלמעשה החזיק רטרקטור, גזר חוטי תפר או שם סיכות על העור (אם הוא ממש אבל ממש מתמחה בכיר).
מתי יגיע היום והמועצה ה"מדעית" תעשה תהליך אקרדיטציה למחלקות ולא רק תצקצק בבחינות שלב א ו-ב.

אנונימי/ת
14.05.2019, 03:29

היגיע הזמן לתקן את ההתמחויות הכירורגיות בישראל הלקויות מהשורש ובעיקר בהעדר מוחלט של פיקוח על המחלקות עצמן ועל איכות ההתמחות. משתמשים במתמחים ככוח אדם זול ואין שום אכיפה כנגד מנהלי המחלקות שאינם מספקים את ההכשרה שהם אמורים לספק. בעיקר הזדמנויות לנתח עם טיצ׳ינג אמיתי והערכה אמיתית של היכולת. בואו ללמוד מניו זילנד ואוסטרליה איך עושים את זה תקין, שקוף ויעיל

אנונימי/ת
13.05.2019, 21:42

מאידך,
אם אכן המתמחים לא עשו דבר רע הרי שיש להם עילה לתביעה על לשון הרע כנגד כל המתלוננים נגדם. זה מה שכל המתלוננים צריכים לקחת בחשבון

אנונימי/ת
13.05.2019, 21:47

הנסיון של בי״ח רמבם לטאטא את הפרשה מתחת לשטיח- מבייש מחד ומעורר חרדה מאידך!
מדובר בזיוף מסמכים. זו בהחלט עבירה פלילית של כל הנוגעים בדבר.
מנהל המחלקה שחתם על מסמכי ההתמחות הוא שותף לפרשיה המבישה.

13.05.2019, 21:52

לפני שתולים אחד את השני פה אולי כדאי להמתין לתוצאות של בדיקה מסודרת או שכרגיל צריך להתלהם ולצאת בהצהרות . מה אם מעט סבלנות?

אנונימי/ת
14.05.2019, 18:08

מה עם
ולא אם...

14.05.2019, 19:12

תודה לך רעי על התיקון, אכן שגגה, עם ולא אם. (אתה יודע, הגיל...)