וירוסים

איך ניתן לייעל טיפולים אימונואונקולוגיים באמצעות וירוסים?

החוקרים הדגימו כי יצירת תרכובת של וירוס עם נוגדן יכולה לעזור לחסל תאים סרטניים מבלי לעורר תגובה חיסונית כנגד התרכובת עצמה

תאים סרטניים - צילום מיקרוסקופי (אילוסטרציה)
תאים סרטניים - צילום מיקרוסקופי (אילוסטרציה)

נראה כי טיפולים אימונותרפים יכולים להיות מבטיחים עבור מקרי סרטן בלתי ניתנים לריפוי בצורות אחרות. וירוסים אונקוליטיים (OVs - Oncolytic viruses) התפתחו כתרופה ציטוטוקסית ישירה, שההשפעה האנטי-גידולית שלה מתווכת ע"י הפעלה של מערכת החיסון. עם זאת, OVs מעורר גם תגובות נגד וירוסים של מערכת החיסון, כולל יצירה של נוגדנים המנטרלים את ה-OV.

דוגמות הקיימות כיום מציעות כי ההמצאות של נוגדנים קיימים נגד וירוסים או ההתפתחות שלהם במהלך הטיפול הויראלי, מהווים מחסום לפיזור המערכתי של OV, מה שגורם לכך שטיפולים מערכתיים חוזרים הופכים ללא יעילים. עם זאת, החוקרים מצאו שמונוציטים שמקורם באדם שהוטענו בתרכובות של reovirus משולב עם נוגדן, בהן הוירוס מנוטרל לחלוטין, מצליחים להעביר וירוס בעל יכולות שכפול לתאי הגידול, מה שבסופו של דבר מוביל לזיהום בגידול ולחיסולו.

מנגנון ההעברה המתואר מתווך, לפחות בחלקו, באמצעות רצפטורים לנוגדנים (בייחוד FcγRIII) אשר מתווכים ספיגה והכנסה של תרכובות ה-reovirus עם הנוגדן ע"י המונוציטים. הממצאים הללו משפיעים על הטיפול הויראלי האונקולוגי ועל העיצוב של ניסויים קליניים של שיטות הטיפול הללו.

מקור: 

Berkeley, R.A. et al. (2018) Cancer Immunology Research 6,10.

נושאים קשורים:  וירוסים,  וירוסים אונקוליטיים,  השפעה אנטי-גידולית,  נוגדנים,  מחקרים
תגובות