חדשות

שיטת טיפול חדישה ב"איכילוב" במחלת העור שושנת יריחו

השיטה המשלבת טיפול בלייזר עם חומר מריחה אנטי טפילי עשויה להביא לריפוי מלא, עם מינימום כאב ובתוצאה אסתטית הטובה ביותר המוצעת כעת לחולים אלה

לישמניאזיס (שושנת יריחו) (צילום: אילוסטרציה)
לישמניאזיס (שושנת יריחו) (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש שבוצע במערך העור במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב מציע שיטת טיפול במינימום צלקות וכאב לחולי שושנת יריחו (לישמניה). דו"ח על המחקר פורסם בירחון לרפואת עור ומין Acta Dermato Venereologica - ActaDV.

שיטת הטיפול בנגעי שושנת יריחו משלבת טיפול בלייזר עם חומר מריחה אנטי טפילי שהוכח כטוב ביותר לטיפול בחולים אלה. ד"ר אופיר ארצי, מנהל המרפאה לטכנולוגיות מתקדמות והמרכז המשולב לאסתטיקה, במערך העור ב"איכילוב" שהוביל את המחקר, אמר: "תוצאות המחקר הזה עשויות להוביל לשינוי בהליכי הטיפול בלישמניה עורית בעולם כולו ולהקל על תוצאותיה בחולים".

ד"ר ארצי. "תוצאות המחקר עשויות להוביל לשינוי הטיפול בלישמניה עורית בעולם"

המחקר נערך בשנים 2017-2014 במערך רפואת העור ב"איכילוב" בניהולו של פרופ' אלי שפרכר. הטיפול נעשה ללא הרדמה ולדברי מחברי דו"ח המחקר, הוא עשוי להביא לריפוי מלא, עם מינימום כאב ובתוצאה אסתטית הטובה ביותר המוצעת כעת לחולים אלה.

שושנת יריחו נגרמת על ידי טפילי לישמניה (Leishmania) ומועברת על ידי נקבת זבוב החול. מיליוני אנשים בכל שנה לוקים בה. המחלה העורית מתבטאת בפצעים על פני אזורים חשופים, בעיקר פנים או גפיים. הם מותירים צלקות שקועות גדולות ("חורים") חומות או לבנות. על פי משרד הבריאות, חלה בשנים האחרונות עלייה חדה בשיעורי ההיארעות של המחלה, בשכיחותה ובהתפשטותה בארץ גם לאזורים שלא היתה שכיחה בהם בעבר.

פרוטוקול הטיפול המקובל מתמקד בקיצור תקופת המחלה אך איננו מטפל בצלקות הקשות שהמחלה מותירה לכל החיים. הטיפול המקובל במקרים הקשים הוא הזרקת חומר אנטי טפילי לתוך הנגע העורי ויש לחזור על הפרוצדורה כמה פעמים עד ריפוי. אלא שההזרקה מכאיבה מאוד. אצל ילדים במיוחד היא דורשת הרדמה נלווית, חלקית או מלאה. אולם גם לאחר הסבל הכרוך בטיפול הזה, נותרות צלקות אטרופיות קשות, המייצרות עכבות אישיות, חברתיות, זוגיות ותעסוקתיות לכל החיים. עד כה, לא היה קיים טיפול הוליסטי שהתייחס לריפוי הקליני כמו גם למניעת הצלקת וחתירה לתוצאה אסתטית ראויה יותר.

ד"ר ארצי מסר כי במחקר נבחנו כ-178 נגעים של שושנת יריחו במטופלים, נשים וגברים בגילאי 60-18. הנגעים הופיעו במרבית המקרים בפלג הגוף העליון. למחציתם הוזרקה, באופן אקראי, התרופה האנטי פרזיטארית - הטיפול המקובל עד כה, ולחלקם האחר בוצע תחילה טיפול בלייזר אבליטיבי משייף מסוג CO2, ללא צורך בהרדמה, ולאחר מכן נמרח החומר האנטי טפילי שהוזרק לחצי מהנגעים.

כלל הנגעים צולמו ונשלחו להערכה מקצועית אובייקטיבית ובלתי תלויה בתום הטיפול האחרון ובמקביל מילאו הנחקרים שאלוני אומדן כאב אישיים, דיווחו על חוויית הטיפול שעברו ונתבקשו להעריך את התוצאות הטיפוליות בנגעים שעברו הזרקה מול הנגעים שעברו את הטיפול  החדש.

התוצאות שהתקבלו הפתיעו: בקרב המטופלים שעברו את הטיפול החדש, התוצאות היו גבוהות לאין ערוך מבחינת שיפור גוון העור, המרקם ועובי הצלקת באזור הפצע. מדד הכאב הופחת ב-43% לעומת קבוצת הביקורת.

"תוצאות המחקר עשויות להוביל לשינוי הטיפול בלישמניה עורית בעולם ולהקל על תוצאותיה בחולים. הטיפול החלופי, שאושש במחקר זה, ממזער את חותם הצלקות ומשכך את חשש המתמודדים עם המחלה", ציין ד"ר ארצי.

עורכי המחקר זכו על עבודתם בשני פרסים: "פרס עבודת המחקר הקלינית המצטיינת של האיגוד הישראלי לרפואת עור ומין" לשנת 2018  וכן "פרס עבודת המחקר המצטיינת של החברה הישראלית לכירורגיה דרמטולוגית" ב-2017.

נושאים קשורים:  שושנת יריחו,  לישמניה,  לישמניה עורית,  צלקות,  זבוב החול,  חדשות,  מחלת עור,  ד"ר אופיר ארצי,  טיפול ללישמניה עורית,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות