חדשות

משרד הבריאות פרסם המלצות "עשה ואל תעשה" במקרים של פגיעה ממדוזה

לאחרונה דווחו מקרים חריגים כתוצאה מפגיעת מדוזות המפרישות נוירוטוקסין, ארס שעלול במקרים קשים לגרום לכוויות בעור. מיץ לימון, חומץ רגיל או חומץ תפוחים מנטרלים את השפעת הרעל

מדוזה. צילום אלי ישראל. פלאש 90

משרד הבריאות פרסם השבוע את המלצותיו על דרכי הטיפול וההתמודדות עם צריבות ממדוזות. בימים אלה, כאשר טמפרטורת מי הים התיכון עולה כמו בכל קיץ, מתחילה גם "עונת המדוזות". לאחרונה אף דווח על מקרה חריג של פגיעת מדוזה, ממין לא ידוע, שחייב אשפוז ב"איכילוב".

בהודעת משרד הבריאות המופנית לציבור צוין כי "המדוזה היא בעל חיים ימי. מבנה גופה מורכב מגוף ומזרועות ציד. הזרועות מכוסות לכול אורכן בחוטי ארס (נוירוטוקסין). בעת מגע עם טרף, תפקיד הארס נועד לשתק את הקורבן. אך למרות היכולת של הארס להרוג בעל חיים מימי קטנה - באדם, לרוב פגיעה זאת תופיע כפריחה, אודם וצריבה עד כדי שלפוחיות. במקרים מסוימים, תגיע הפגיעה לכדי כיווץ שרירים. דרגת הפגיעה לרוב תלויה במין המדוזה.

"גירוי בעור יכול להתרחש גם ללא מגע ישיר עם המדוזה ואף עם מדוזות שנסחפו לחוף ואינן במים. במידה שנעקצתם על ידי המדוזה עצמה - לרוב היא גם נצמדת למי שנתקל בה וגורמת לצריבה קשה".

במשרד הבריאות מציינים באילו צעדים יש לנקוט במתן טיפול מקומי מיידי:

"הרחיקו מהעור את כל שיירי המדוזה בעזרת מקלון או חתיכת פלסטיק, מבלי לשפשף את האזור על מנת שלא להחמיר את חדירת הארס לעור.

"יש ליצוק על הכוויה מיץ לימון אמיתי, חומץ רגיל, חומץ תפוחים. נוזלים אלה מנטרלים את הרעל. לרוב הם מצויים בסוכת המציל למקרים מסוג זה. ניתן להצטייד מבעוד מועד במגבוני חומץ הנרכשים בבתי המרקחת. אין לנקות את האזור הפגוע באלכוהול.

"אסור לשטוף את אזור צריבת המדוזה במים מתוקים. מים אלה גורמים להתרחבות ולפיצוץ התאים הרעילים שנצמדו לגוף וכך מתרחב המגע שביניהם לבין אזורים "נקיים" בעור.

"על מנת לסלק את תאי הארס, יש למרוח את אזור הצריבה בסודה לשתייה או טלק עם מי ים - ולקלף בזהירות כשהאזור הפגוע מתייבש מבלי לשפשף.

במשרד הבריאות מדגישים כי בילדים קטנים בפרט ובמבוגרים בכלל, במידה שרואים תסמינים חשודים מעבר לאודם או לצריבה מקומית - כמו תגובה של היצרות דרכי הנשימה, קשיי נשימה, חולשה, נפיחות בגרון, הכחלת המקום הפגוע, נפיחות מעבר לרגיל, בצקת, תגובה אלרגית קשה - יש להגיע במהירות האפשרית לבית החולים הקרוב ביותר לקבלת טיפול מיידי. עדיף להזמין ניידת טיפול נמרץ.

נושאים קשורים:  מדוזה,  עונת המדוזות,  נוירוטוקסין,  כוויה בעור,  אודם,  צריבת מדוזה,  חדשות
תגובות

הדרכה שימושחת ומועילה לקראת עונת הרחצה והמדוזות, כדאי אולי לפרסמה לציבור הרחב באמצעי מדיה אחרים כמו עיתונות או טלויזיה.

29.06.2018, 11:18

בעיה מסויימת עם הנחיות אלה. המדוזה הנפוצה באזורנו היא החוטית הנודדת. ד״ר תמר לוטן מהחוג לביולוגיה ימית אונ’ חיפה שחוקרת את מנגנוני הצריבה ציינה כי
לגבי החוטית הנודדת התוצאה היא חד משמעית- חומץ מפעיל את מנגנוני הצריבה.
היינו, ביישום "יעיל" בארץ, אם החומץ יפגוש תאי צריבה- הוא יפעיל אותם ויחמיר את הפגיעה.
מציינת גם היא שההוכחה היחידה לניטרול תאי צריבה ע"י חומץ- היא רק במחלקת מדוזות הקופסא, (מחלקת ה Cubozoa , שלשמחתנו עדיין לא הגיעה לים התיכון.)
מציינת שהסבירות להמצאות תאי צריבה על העור לאחר מפגש עם חוטית נודדת הוא נמוך מאוד
וכאמור, ממילא מפגש של חומץ עם תאי צריבה אלו יחמיר את הפגיעה.

15.07.2018, 20:07

אני לא יודע מה יותר מתסכל, שאיתי גל קרא את הטוקבק שלי ופרסם אותו תחת שמו בלי קרדיט או העובדה שמערכת דוקטורס אונלי עושה ריפוסט להוראות שמשרד הבריאות כבר חזר בו מהם ושינה אותם