חדשות

משרד הבריאות החל בהפעלת היחידה לניטור ביולוגי למדידת מזהמים סביבתיים

היחידה לניטור ביולוגי תמדוד את רמות החשיפה לכימיקלים וביניהם עשן טבק, חומרי הדברה ומתכות כבדות ותשתלב בפעילות המעבדה הארצית לבריאות הציבור

המעבדה לניטור ביולוגי. צילום: משרד הבריאות

משרד הבריאות הודיע על הפעלת יחידה לניטור ביולוגי. היחידה החדשה צוידה במכשור מעבדתי על מנת לנטר ולמדוד את רמות החשיפה של בני אדם לכימיקלים בסביבת שהותם. בין השאר לעשן טבק, חומרי הדברה, מתכות כבדות. תשומת לב במיוחד תינתן לעניין החשיפה לעישון פסיבי.

משרד הבריאות מסר כי ניטור ביולוגי מאפשר מעקב אחרי שינויים החלים בחשיפת האוכלוסיה למזהמים סביבתיים וכן לצורך קידום מדיניות בתחום בריאות וסביבה על בסיס המידע שיתקבל בעבודת היחידה החדשה. הקמתה התאפשרה בתמיכת הקרן לבריאות וסביבה, והיחידה לניטור ביולוגי תשתלב בפעילות המעבדה הארצית לבריאות הציבור.

אחד הממצאים הראשונים שהושגו: יכולת למדידת קוטינין - תוצר פירוק של ניקוטין – בשתן. חומר זה מהווה מדד אמין למדידת החשיפה של עשן טבק לסביבה, ובמיוחד תוך התמקדות בחשיפה לעישון פסיבי.

המהלך בוצע בעקבות סקר להערכת החשיפה לעשן טבק סביבתי בילדים בישראל שנעשה ב-2016. נאספו נתונים והם הושוו לנתונים במדינות אחרות. כמו כן נערכה השוואה לאוכלוסיות שונות בישראל.

בפרויקט זה נאספו 103 דגימות שתן מילדים. הן נשלחו לאנליזה מעבדתית בחו"ל לצורך מדידת הקוטינין בשתן. התברר כי בקרב 59% מהדגימות שנלקחו מהילדים התגלה קוטינין בשתן. רמת הקוטינין בקרב ילדים שהוריהם דיווחו שהם נחשפים לעשן טבק סביבתי במקום מסוים לא היתה גבוהה מזו בקרב ילדים שהוריהם דיווחו כי אינם נחשפים לעשן טבק סביבתי במקום אחר.

התברר כי הריכוז הממוצע של קוטינין בקרב ילדים בישראל גבוה מריכוזי הקוטינין שנמצאו בקרב ילדים בקנדה, גרמניה ואנגליה אך נמוך יותר מפולין. רמת הקוטינין היתה גבוהה יותר בקרב ילדים ממעמד סוציואקונומי נמוך.

נושאים קשורים:  חשיפה למזהמים,  חשיפה לעישון פסיבי,  מזהמים סביבתיים,  היחידה לניטור ביולוגי,  חדשות
תגובות