צלוליטיס

תרביות דם והדמיה לא מומלצים בצלוליטיס פשוטה

מחקר מצא כי למרות המלצות החברה למחלות זיהומיות של אמריקה רופאים ממשיכים לבצע תרביות דם והדמיה לרוב החולים עם צלוליטיס לא מסובכת שמתאשפזים, עם תועלת נמוכה מאוד ועלות גבוהה מאוד

23.04.2018, 10:45

החברה למחלות זיהומיות של אמריקה ממליצה שלא לבצע בדיקות הדמיה או תרביות דם בחולים עם צלוליטיס אלא במקרים של דיכוי חיסוני או נויטרופניה, או במקרים של נשיכת חיה. מחקר זה בדק את העלות והתועלת בביצוע בדיקות הדמיה ותרביות דם בחולים עם חשד לצלוליטיס לא מסובכת.

מחקר עוקבה רטרוספקטיבי כלל חולים שאושפזו בחשד לצלוליטיס לא מסובכת בבית החולים הכללי במסצ׳וסטס בשנים 2014-2017. כלל הנתונים הדמוגרפיים והקליניים נאספו, כולל תוצאות בדיקות דם, תרביות דם והדמיה.

מתוך 183 החולים שנכללו במחקר, ל-60 חולים בוצעה תרבית דם (32.8%) ורק אחת הייתה חיובית (1.7%). עפ״י הנחיות החברה למחלות זיהומיות של אמריקה רק ל-18 חולים (10%) הייתה אינדיקציה לביצוע תרבית דם.

127 חולים (67.8%) עברו בדיקת הדמיה (83 עברו בדיקה אחת והשאר עברו 2-4 בדיקות). לאף אחד מהחולים לא היה חום או נויטרופניה, כלומר לאף אחד לא הייתה אינדיקציה להדמיה עפ״י הנחיות החברה למחלות זיהומיות של אמריקה. תוצאות ההדמיה השפיעו על הטיפול של 8 חולים (6.5%) (אבחנות אלטרנטיביות של המטומה, מורסה או אוסטאומיאליטיס). ב-4 מתוך 11 חולים שעברו MRI הבדיקה השפיעה על הטיפול (36.4%), לעומת 6.9% מ-29 חולים שעברו CT ו-1% מ-84 חולים שעברו אולטרסאונד.

העלות המשוערת של הבדיקות המיותרות מגיעה ל-226.9 מיליון דולר בשנה.

בניגוד להמלצות החברה למחלות זיהומיות של אמריקה רופאים ממשיכים לבצע בדיקות הדמיה ותרביות דם לחולים עם צלוליטיס לא מסובכת למרות תועלת מועטה מאוד ועלות גבוהה מאוד.

מקור:

Clinical Usefulness of Imaging and Blood Cultures in Cellulitis Evaluation. Lauren N. Ko et al. JAMA Intern Med. Published online April 02, 2018. 

ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  צלוליטיס,  תרבית דם,  אולטרסאונד,  הדמיה,  דיכוי חיסוני,  מחקרים
תגובות