חדשות

יום המודעות הבינלאומי לפסוריאזיס: 5,700 חולים חדשים בשנה האחרונה

היום יצוין יום המודעות הבינלאומי למחלה, עמה מתמודדים 125 מיליון בני אדם ברחבי העולם; סקר שקיימה אגודת הפסוריאזיס הישראלית מצא כי 22% חושבים בטעות שמדובר במחלה מדבקת

פסוריאזיס, ספחת (אילוסטרציה)

בישראל ישנם 262,290 חולי פסוריאזיס, ובשנה האחרונה הצטרפו לקהילת חולי הפסוריאזיס בישראל כ-5,700 תינוקות, ילדים, נשים וגברים. בכל העולם, כ-125 מיליון בני אדם מתמודדים עם המחלה.
נתונים אלו מתפרסמים לרגל יום המודעות הבינלאומי למחלה שיצוין היום (א').

יונה מנטקה קציר, מנכ"לית אגודת הפסוריאזיס הישראלית, המתמודדת בעצמה עם המחלה, מסרה: "פסוריאזיס היא מחלה כרונית הנמשכת כל החיים, ונפוצה באופן יחסי בישראל וגם בעולם. כ-3% מהאוכלוסייה חולים בה בדרגות חומרה שונות. בגלל הפחד והבושה רבים אינם פונים לתמיכה ואולי גם לא לעזרה רפואית.

"יש לדעת שפסוריאזיס היא מחלה רב מערכתית בעלת ביטוי עמוק יותר וקשה יותר מאשר רק תסמינים חיצוניים על פני העור. על פי מחקרים, חולי פסוריאזיס נמצאים גם בסיכון מוגבר למחלות לב, יתר כולסטרול, השמנת יתר וסוכרת. חלק מהחולים גם מתמודדים עם דלקת מפרקים פסוריאטית - פסוריאזיס ארטריטיס - הגורמת לכאבים, נפיחות ונוקשות. בישראל החולים צריכים להיאבק מול אפליה ובירוקרטיה".

ביטויי המחלה הם משטחי עור אדומים, נגעים, גרד וקשקשת על פני הגוף. פסוריאזיס עלולה להופיע בכל גיל. יש לה רקע תורשתי גנטי. בקרב כשליש מהחולים יש סיפור משפחתי של חולה נוסף - לרוב אחים, הורים או דודים. באחרונה הוכרה המחלה על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) כמחלה חמורה. הארגון יצא בקריאה למדינות החברות להנגיש לציבור החולים את מגוון הטיפולים המתקדמים הקיימים.

"נכון להיום", הוסיפה קציר, "עדיין לא קיימת שיטה לריפוי המחלה. יש תרופות רבות להקלת התסמינים החיצוניים והפנימיים לטובת איכות החיים. לא קיימת שיטת טיפול אחת שמתאימה לכולם. טיפול מסוים שיצליח אצל חולה אחד, עשוי שלא להשפיע על אחר. קיימים בסל שירותי הבריאות בישראל מגוון טיפולים תרופתיים וביולוגיים מתקדמים. מומלץ לכל חולה להתייעץ עם רופא עור מומחה לנושא כדי לנסות סוגי טיפול שונים שייטיבו עם מצבו".

לדברי העמותה, רוב המתמודדים עם פסוריאזיס ישקיעו זמן וכסף בחיפוש אחר טיפול מהיר. לעיתים הייאוש יניע אותם לנסות כל דבר חדש שעליו שמעו – "אלא שחשוב לדעת", הדגישה קציר, "שמשחה או שמן חדש המופצים חדשות לבקרים ברשתות החברתיות עם הבטחות לריפוי משפיעים לטובה במידה מסוימת על הקשקשת והגירוד – אך אינם מרפאים את המחלה".

סקר שערכה בעבר אגודת הפסוריאזיס הישראלית העלה כי 21.7% מהציבור חושב בטעות שזו מחלה מדבקת. בקרב בני 24-18 המצב חמור יותר - כ-30.3% מהם חושבים כך. הסקר נערך באמצעות "מרקט ווטש", בהשתתפות כ-500 ישראלים.

"למרות המראה החיצוני של הנגעים", הדגישה מנכ"לית האגודה, "חשוב לדעת כי פסוריאזיס איננה מחלה מדבקת. אין אפשרות לחלות בה בעקבות קירבה פיזית לחולה. המחלה איננה עוברת במגע בין בני אדם. אין גם בעיה לאכול, לשתות מאותם כלי אוכל, או לבוא במגע עם סדינים, מגבות, ספות או מיטות. אין כל חשש מחיבוק, נשיקות או מגע חברי, אינטימי או מיני עם חולה פסוריאזיס".

לרגל יום המודעות יוצאת אגודת הפסוריאזיס בקמפיין הקורא לחולים להצטרף כחברים באגודה. הקמפיין ימשך כשלושה שבועות. אגודת הפסוריאזיס הישראלית מסרה כי היא "מובילה את חוד החנית לשיפור איכות החיים של חולי הפסוריאזיס בישראל, ואחראית על ייצוג החולים בקרב קובעי המדיניות". האגודה קוראת לחולי פסוריאזיס לפנות אליה אם נתקלו באפליה במסגרות שונות או בבירוקרטיה מול הרשויות למוקד המאויש 24 שעות ביממה בטלפון, שמספרו 03-6247611.

נושאים קשורים:  חדשות,  פסוריאזיס,  מחלות עור,  אוטו-אימוניות,  יונה מנטקה קציר,  אגודת הפסוריאזיס הישראלית
תגובות