אקזמה

טיפול אנטיביוטי אינו משפר תוצאי אקזמה חיידקית בילדים

מחקר שהשווה בין שימוש בסטרואידים טופיקליים, קרם לחות ואינבו לבין אנטיביוטיקה פומית או אנטיביוטיקה טופיקלית באקזמה זיהומית קלה בילדים, מצא כי לא היתה תועלת קלינית בשימוש באנטיביוטיקה פומית או טופיקלית

15.05.2017, 09:57

אקזמה (דלקת עור אטופית) עשויה להתלקח עקב זיהום חיידקי, אך הראיות התומכות בטיפול אנטיביוטי הן באיכות ירודה. מחקר זה בחן את היעילות של אנטיביוטיקה פומית ומקומית, בנוסף לקרם לחות ומשחת סטרואידים, בילדים עם אקזמה זיהומית.

 בוצע מחקר מבוקר עם שלוש זרועות, סמיות והקצאה אקראית במסגרת שירותי הבריאות האמבולטוריים באנגליה. ילדים עם אקזמה זיהומית קלינית ולא חמורה הוקצו אקראית לטיפול במשך שבוע באחת משלוש זרועות המחקר:
(1) אינבו פומי וטופיקלי (ביקורת)
(2) אנטיביוטיקה פומית (
Flucloxacillin) ואינבו טופיקלי
(3) אינבו פומי ואנטיביוטיקה טופיקלית (חומצה פוסידית).

מדדי האקזמה הוערכו בסולם POEM (Patient Oriented Eczema Measure) לאחר שבועיים בניתוח שונות משותפת (analysis of covariance).

 113 ילדים הוקצו אקראית: 40 לביקורת, 36 לאנטיביוטיקה פומית ו- 37 לאנטיביוטיקה טופיקלית. ממוצע ציוני POEM בקו הבסיס היו 13.4 בקבוצת הביקורת, 14.6 בקבוצת האנטיביוטיקה הפומית ו- 16.9 בקבוצת האנטיביוטיקה הטופיקלית. 104 ילדים (93%) היו בקו הבסיס עם לפחות אחד מהממצאים הבאים: weeping (עור אדום, קשקשי ומגרד, לפעמים עם שלפוחיות), גלדים (crusting), מוגליות (pustules) וכאב בעור.

ממוצע ציוני POEM לאחר שבועיים היו 6.2 בקבוצת הביקורת, 8.3 בקבוצת האנטיביוטיקה הפומית ו- 9.3 בקבוצת האנטיביוטיקה הטופיקלית. לאחר בקרה עבור ציוני POEM בקו הבסיס, נמצא כי אנטיביוטיקה פומית או טופיקלית לא הביאה להבדל מובהק בממוצע ציוני POEM (1.5 [1.4- עד 4.4] ו- 1.5 [1.6- עד 4.59, בהתאמה). לא נמצאו הבדלים מובהקים מבחינת תופעות לוואי ולא אירעו תופעות לוואי חמורות.

במחקר זה נצפתה החלמה מהירה בתגובה לסטרואידים טופיקליים ושימוש בקרם לחות. נמצא כי אין יתרון קליני משמעותי בהוספת טיפול אנטיביוטי, פומי או מקומי. ילדים בטיפול אמבולטורי עם אקזמה זיהומית קלה לא זקוקים לטיפול אנטיביוטי.

מקור:
Oral and Topical Antibiotics for Clinically Infected Eczema in Children: A Pragmatic Randomized Controlled Trial in Ambulatory Care
 

נושאים קשורים:  אקזמה,  אקזמה זיהומית,  אנטיביוטיקה פומית,  Flucloxacillin,  אנטיביוטיקה טופיקלית,  חומצה פוסידית,  סטרואידים טופיקליים,  weeping,  גלדים,  מוגליות,  עור כואב,  מחקרים
תגובות