חדשות

מחקר ישראלי: 58% מהסובלים מכאב כרוני מתמודדים עם פגיעה בתפקוד המיני

המחקר, שבוצע ב"רמב"ם", מציג את היקף הפגיעה בתפקוד המיני כתוצאה מכאבים כרוניים כמו מיגרנות, כאבי שלד או כאבים בגב התחתון

פרופ' משנה קליני אילן גרינולד (צילום: "רמב"ם")

מחקר שבוצע במכון לרפואת כאב ובמחלקה לאורולוגיה במרכז הרפואי "רמב"ם" בחיפה מעלה, כי 58% מקרב משתתפיו הסובלים מכאב כרוני מתמודדים גם עם פגיעה בתפקוד המיני. מדובר ב-61% מהגברים ו-39% מהנשים שנטלו חלק במחקר.

נתוני המחקר הוצגו בשבוע שעבר ביום עיון שנערך ב"רמב"ם" על נושא כאב בתפקוד מיני. הכאבים היו בעיקר בגב התחתון, כאב מיגרנות וכאבי שלד.

הגיל הממוצע של הסובלים מפגיעה בתפקוד מיני בגלל כאבים כרוניים – 44 שנה בלבד. "זה גיל צעיר במיוחד שבו בעיה בתפקוד המיני משמעותית במיוחד"

עורכי המחקר מסרו ביום העיון, כי למרות שכיחותן של שתי התופעות - כאבים כרוניים ובעיות בתפקוד המיני - לא קיים מידע מחקרי רב הבוחן את ההשפעה של כאבים שונים על התפקוד המיני. אחת הסיבות העיקריות, ככל הנראה, היא שהמטופלים הפונים אל הרופא לקבלת טיפול לכאב נמנעים מתוך בושה מלשוחח עמו על הבעיה שלהם בתפקוד המיני.

עד כה, המגבלות הקליניות שיוחסו לפגיעה בתפקוד המיני הן מחלות לב וכלי דם, סוכרת, יתר לחץ דם ודיכאון.

במחקר השתתפו 709 גברים ונשים. 404 דיווחו על כאב הפוגע בתפקוד המיני (58%). אף מאפיין אחר - גיל, שנות נישואין, רמת השכלה וכדומה - לא השפיע על התפקוד המיני. המאפיין היחיד שנמצא משפיע במחקר הוא רמת הכאב. ככל שהיה גבוה יותר, כך עלו הדיווחים על פגיעה רבה יותר בתפקוד המיני.

בקבוצה שדיווחה על פגיעה בתפקוד המיני, עוצמת הכאב הייתה חמורה יותר וצריכת התרופות נגד כאב ותרופות הרגעה הייתה גבוהה יותר. צריכה זו כשלעצמה היא גורם המשפיע על התפקוד המיני.

פרופ' משנה קליני אילן גרינולד, מנהל היחידה לנוירו-אורולוגיה ב"רמב״ם", שהוביל את המחקר, אמר כי אחד הממצאים הבולטים ביותר שנתגלו היה הגיל הממוצע של הסובלים מפגיעה בתפקוד מיני בגלל כאבים כרוניים – 44 שנה בלבד. "מדובר בגיל צעיר במיוחד שבו בעיה בתפקוד המיני משמעותית במיוחד. שכיחותה של בעיה בתפקוד מיני בגילאים אלו אצל אנשים שאינם סובלים מכאבים, נמוכה בכמחצית. זהו פער משמעותי המצביע על דרמטיות ההשפעה של הכאב על היחסים המיניים. נראה שכאב כשלעצמו הוא בעל השפעה גדולה יותר מכל גורם מוכר אחר״.

המחקר גם הראה, שאורגזמה ושפיכה אצל גבר הסובל מכאב כרוני נפגעו מאוד ביחס לשאר קטגוריות ההפרעה בתפקוד המיני. אצל שני המינים נפגע משמעותית החשק המיני. נשים דיווחו על רמת כאב גבוהה יותר מזו של הגברים, שפגע אצלן יותר בתפקוד המיני.

רמת ההיענות להשתתפות במחקר, ציינו עורכיו, הייתה גבוהה מאוד אצל אלו שסבלו מכאב ומהפרעה בתפקוד המיני, מה שעשוי ללמד על המצוקה שהם חשים.

״הממצאים העולים מהמחקר מעלים את הצורך לקחת בחשבון מצבים של כאב כרוני כגורמים המשליכים ישירות לרעה על התפקוד המיני", הדגיש עוד פרופ׳ קליני גרינולד. לדבריו, "על גורמי המקצוע להתייחס לכך כאשר הם מטפלים באנשים הסובלים מכאב כרוני״.

נושאים קשורים:  חדשות,  כאב,  תפקוד מיני,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  כאב כרוני
תגובות